Åpen forelesning

Artist talk med Christian Houge

15.3.23

Velkommen til artist talk med Christian Houge onsdag 15. mars på Oslo Fotokunstskole kl. 12:45.

Oslo Fotokunstskole

Å utforske vår relasjon, og konflikt, til naturen har gått som en rød tråd gjennom de siste to tiårene i Houges arbeid som kunstner og fotograf. Konsekvensene av menneskets erobring av naturen og menneskets tilstand er sentrale temaer i hans arbeid, hvor fotografiet gjerne kombineres med tekst, performance og film. Ofte jobber han med sterke motsetninger av underliggende uro og det estetiske vakre, og inviterer betrakter til å bruke sine egne til å tolke arbeidet i en ny dialog.

Han har gjennom de siste to tiårene hatt en rekke utstillinger i gallerier og museer i Skandinavia, USA, England, Frankrike og Kina. Nylig ble Houge nominert til både Leica Oskar Barnack Award og Prix Pictet Award for kunst og bærekraft. Han har nylig hat en soloutstilling hos Bold Gallery i Praha, og jobber for tiden mot en retrospektiv utstilling til Bomuldsfabrikken Kunsthall i Arendal. Hans arbeid er for tiden også på en museumsturne i USA kuratert av UCR Arts: Museum of Photography, Los Angeles.