Åpen forelesning

Artist talk med Henny Lie

19.1.24

Velkommen til Artist Talk med Henny Lie onsdag 17. januar på Oslo Fotokunstskole kl. 12:45

Oslo Fotokunstskole

Henny Lie har utdannelse fra: Interscandinavisk Dekorationsskole, København, Parsons School of Design, New York Bergen Kunsthåndverkskole og Vestlandets Kunstakademi, Bergen.

Henny Lie er blant annet kjent for sine fotografiske montasjer, hun samler inn det fotografiske materiale og bruker det til byggemateriale for større arbeider. Dermed skaper hun interessante og personlige billeduttrykk, som blir til en spennende og fascinerende opplevelse for betrakteren.

Svært egenartede er også hennes bilder i mixed media, hvor hun f.eks. har latt agatstener falle inn i fotografiets motiv. «Jernbane med agat» og «Agat i rennesten» er eksempler på dette. Noen av hennes bilder er kalt sekvenser, hvor de ubevegelige fotografier gir seeren inntrykk av forflytning i rom og tid.

Selv sier hun: «Kanskje er fotografen den mest virkelighetsnære kunstner. Øvet opp til å trekke det essensielle, det maksimale ut av det minimale og ofte anonyme i vår hverdag».

Tidligere har hun arbeidet med tegning, grafikk og maleri, og benyttet da kameraet som skisse og støtteverktøy, før fotografiet ble hennes hovedmedium. Hun er innkjøpt av Norsk Kulturråd, Bergen faste galleri, Haugesund galleri, Fotografiska Museet, Stockholm, Henie-Onstad Kunstsenter, Høvikodden og Preus Fotomuseum, Horten. Hun har deltatt i en rekke utstillinger siden hun debuterte i 1977 i fødebyen Haugesund. På høstutstillingen har hun vært representert i 1978, 1979, 1980 og 1981, og hun har stilt ut i Polen, Frankrike og i Sverige.