Åpen forelesning

Artist talk med Monica Winther

25.1.24

Velkommen til Artist Talk med Monica Winther onsdag 24. januar på Oslo Fotokunstskole kl. 12:45

Oslo Fotokunstskole

Monica Winthers arbeider tar ofte form som stedsspesifikke installasjoner, de blir ofte konstruert ut fra en overflod av tekst, skulptur, tegning, veggmaleri, lyd, foto og video. Winthers arbeider kan anses som hennes subjektive reaksjon på den strukturelle og sosiale rammen på stedet der handlingene finner sted. Henne performative oppsettinger kan også bestå av konfronterende skuespill der de naturlige omgivelsene fungerer som kulisser,  hvor karakteren utøver et spill med eller mot den sosiale strukturen hun befinner seg i.

Monica Winther (f.1976) arbeider med performance, foto, video, lyd skulptur, veggmaleri, tekst og tegning.Hun er utdannet ved Kunstakademiet i Bergen 2007 og har siden stilt ut ved steder som LNM, Stenersenmuseet, Tafkag, Henie Onstad Kunstsenter, Rekord, Nationaltheatret, Kunstnerforbundet, ILYW, Oslo City, Dortmund Bodega, LIAF, Tidens Krav ,Kunstnernes Hus, F15, Astrup Fearnley, Monky Town New York, Malmø Kunsthall, Tegnerforbundet, Oslo Kunstforening og Preus Museum. Sammen med Kjersti Vetterstad er Monica Winther også kjent som Mor i den infamøse kunstnerduoen Mor&Jerry. Winther bor og arbeider i Oslo.