Åpen forelesning

Artist talk med Sive Hamilton Helle

12.1.24

Velkommen til Artist Talk med Sive Hamilton Helle onsdag 10. januar på Oslo Fotokunstskole kl. 12:45

Oslo Fotokunstskole

Sive Hamilton Helle (f. Oslo, 1989) har en master fra HDK-Valand og en bachelor fra London College of Communication i film. Hun har også studert idé- og miljøhistorie. Hamilton Helle jobber som skrivende regissør og visuell kunstner, i tillegg til å undervise og jobbe på filmproduksjoner.

Hamilton Helle har jobbet med film, CGI, leire og installasjon. Prosjektene hennes vekker spørsmål knyttet til natur, teknologi og industri. I sine filmer tar hun gjerne utgangspunkt i et sted og utgår fra virkelige situasjoner for å bygge et univers, for deretter å fantasere fritt rundt karakterer og handling.

Machinimafilmen THE UNREAL (2019) laget med Gloria López Cleries har blant annet blitt vist ved The Photographers’ Gallery og Malmö Konstmuseum. Kortfilmen SKOG (2020) gikk på internasjonale filmfestivaler og vant priser på Sveriges kortfilmfestival. For tiden skriver hun manus til sin første spillefilm med tittelen STÅL.