Fotosalongen

Fotosalongen med Nefise Özkal Lorentzen

Velkommen til fotosalongen med Nefise Özkal Lorentzen torsdag 21. mars på Oslo Fotokunstskole kl. 18.00

Oslo Fotokunstskole

"Bygge Broer, Bryte Barrierer: Et Feministisk Blikk" med Nefise Özkal Lorentzen

I denne masterclassen vil Nefise Özkal Lorentzen dele innsikt fra sin 30-årige karriere som dokumentarfilmskaper. Hun vil fokusere på hvordan feministisk storytelling kan brukes i dokumentarfilm for å fremme sosial endring, dialog og forståelse.

Nefise Özkal Lorentzen er en tyrkisk-norsk forfatter, filmskaper og professor ved fakultetet for audiovisuelle medier og kreative teknologier ved Høgskolen i Innlandet, Norge.

I løpet av de siste to tiårene har hun produsert og regissert flere kontroversielle dokumentarfilmer relatert til islam. Hennes trilogi av filmer, Gender Me (2008), A Balloon for Allah (2011) og Manislam (2014), bringer disse ufortalte historiene til offentligheten. Hennes nyeste film, Seyran Ates: Sex, Revolusjon og Islam (2021), viser at endring innenfor islam er mulig.

Nefise har mottatt flere priser og nominasjoner, og filmene hennes har hatt premiere på prestisjetunge festivaler som IDFA, Hotdoc,  One World, San Francisco, Hot Spring, Movies That Matter, Rhode Island Film Festival og Göteborg Film Festival, blant andre. Hun ble nominert til History Makers Award i NYC. Gjennom sitt workshop-konsept, "kjønnsaktivisme gjennom filmer", har hun samarbeidet med ulike NGOer i Indonesia, Kina, Bangladesh, Tyrkia, Tyskland, USA osv. Hun håper at en dag vil kjønnssegregering og vold mot kvinner være en lenge glemt del av historien.

Fotosalongen med Nefise Özkal Lorentzen er en del av Åpen dag. Skolen holder åpen for alle fra kl. 12-20 den 21. mars 2024. Velkommen!