OFKS Utstilling

Avgangsfilmer på det store lerretet

Oslo Fotokunstskole inviterer til tre eksklusive filmvisninger av avgangsprosjektene fra skolens Film- og videolinje. Vi har snakket med lærer Marius Mathisrud om filmene som vises i stort format på gamle Deichman hovedbibliotek 25. + 27. mai og tendenser i årets avgangskull.
Still fra filmen Moder Jord av OFKS-student Tongchai Hansen. Se filmen på spesialvisning eller i skolens avgangsutstillingen.

Oslo Fotokunstskoles inviterer til screening av avgangsprosjektene til Film- og videoklassen på Det Gamle Biblioteket (tidligere Deichman hovedbibliotek) onsdag 25. mai kl. 15:00 + 19:00, samt fredag 27. mai kl. 13:00. I tillegg er filmene kontinuerlig tilgjengelig på skjerm i avgangsutstillingen, samme sted. Hva kan folk forvente å få se på denne visningen?

Man kan forvente å se filmer som får deg til å føle noe, det kan jeg garantere. Dette er verker produsert av en gjeng som virkelig byr på seg selv og som har jobbet hardt og godt for å få til det de ønsker. De har mye på hjertet, og de har alle et stort ønske om å utrykke seg. Det vil bli mye forskjellige type arbeider, alt fra sjangertro fiksjon til mer flytende tankerekker i essayform. Vi som kunstskole legger til rette for egen kunstnerisk utfoldelse og utvikling, snarere enn en pragmatisk tilnærming til filmfaget, så vi oppfordrer til å finne egne måter å skape på.

Film/video er et medium som er inne i en ganske drastisk forandring rent teknisk; fra å være noe som var forbehold et knippe mennesker med dyp teknisk kompetanse, til å være noe vi alle i teorien kan lage på vår medbrakte ‘device’. Denne tekniske revolusjonen gjør jo et studie som dette mulig, og gir en helt annen konseptuell tilnærming til det å lage film, noe vi ønsker å omfavne. Det skal da sies, at vi fokuserer veldig på den analoge delen av det å lage film i tillegg, og underviser bl.a. i bruk av 16mm kamera, noe flere av avgangsfilmene er skutt på. På mange måter ønsker vi at studentene skal finne sitt verktøy for sin jobb, snarere enn at dette er noe vi som institusjon skal tilegne studenten.  

Still fra Cowboy is a Womans Dream av OFKS-student Kine Sofie Berntsen. Se filmen på spesialvisning eller i skolens avgangsutstillingen.

Er det noen tendenser å spore blant årets studenter i hvordan de tilnærmer seg film- og videomediet?

Det ser ut til at studenten har et ekstremt behov for å undersøke og utforske det som ikke er håndgripelig. Dette er jo ikke noe nytt innen kamerabasert kunst, men der typisk kjærlighet, hat og frustrasjon er naturlige sinnsstemninger å jobbe med, så virker det nå som om det er en overhengende interesse for å arbeide med drømmer, minner, fragmenter av tid osv. Det ser ut til at mye av tematikken sirkulerer rundt en forholdsvis introvert og personlig sfære, dog uten å være narsissistisk – snarere tvert imot. Å stille spørsmål rundt hva disse tingene betyr i et større perspektiv, er noe flere jobber med. Årsaken til dette kan jo være flere, men det er nærliggende å tro at dette er et resultat av de siste årene vi har vært gjennom.

Rent teknisk er det en stor dragning mot det ‘upolerte’. Jeg nevnte at flere filmer er skutt analogt, både med 16mm og 8mm, der noen også fremkaller selv i selvlaget fremkaller basert på kaffe og C-vitamin. Det er også veldig mye bruk av Handycam, både gjennom bruk av arkivmateriale og i nyproduksjon. Dette bunner nok i de estetiske kvalitetene og assosiasjonen et slikt bilde gir, kanskje som et motsvar til det lett tilgjengelige og overprosesserte bildet vi får fra telefonene våre.

Still fra filmen See u somewhere av OFKS-student Bård Bekkestad. Se filmen på spesialvisning eller i skolens avgangsutstillingen.


Oslo Fotokunstskole er den eneste skolen i Norge som utelukkende spesialiserer seg på kamerabasert kunst innen både film/video og fotografi. Hvor viktig er det å ha denne typen skoler som gir et frirom for å eksperimentere og utvikle et kunstnerskap i et tidlig stadium?

Når det kommer til filmlinjen spesifikt, mener jeg det er en fantastisk mulighet til å få ta del i en kunstform som er i en spennende utvikling. Vi lærer fort, og har en hyperpraktisk tilnærming til faget, hvilket gjør at du får veldig mye igjen fra tiden man går på skolen. For hver workshop fokuserer vi på å utvikle et teknisk element (lyd, lys, filmfoto, regi osv.), samtidig som vi fra dag én ønsker at studenten skal prøve å ‘si noe’ med filmen sin. I løpet av semesteret håper vi at studenten har funnet noen verktøy som de kan bruke til å fortelle omverden noe de virkelig bryr seg om. Dette resulterer i høy konseptuell og tematisk kvalitet, noe som underbygges av at f.eks. flere av avgangsstudentenes musikkvideoer er blitt gitt ut som musikkartisters offisielle utgivelser, samt at vi har flere studenter som er representert på bl.a. Kortfilmfestivalen i Grimstad og Amundusfestivalen.

Still fra filmen Vi trenger melkeveien som snarvei iblant av OFKS-student Tuva Svendsen. Se filmen på spesialvisning eller i skolens avgangsutstillingen.

Hvis du måtte gi ett råd til avgangsstudentene som nå skal videre i deres utvikling som filmskapere og kunstnere, enten til høyere kunstnerisk utdanning eller annet, hva ville det være?

I fare for å komme med enda en rekke klisjefylte floskler, så vil jeg si at det er utrolig viktig å fortsette å eksperimentere, utforske og ikke minst alltid ønske å lære – om kunst, men også av og om andre mennesker. Som kunstner kan man fort bli veldig snever og ensrettet, noe man kanskje med fordel bør rent faglig, men som person og medmenneske, så er det ikke mye som er mer usexy og uinspirerende enn folk som mener de er ferdig utlært og mette på nye synsvinkler.

Jeg vil også benytte anledningen til å si at kunst ikke er en konkurranse – hverken ‘den beste’ eller riktig kunst finnes. Det eneste navigasjonssystemet du har i jakten på å lage god kunst, er hva som resonerer med ditt indre kompass. Det du liker og ‘viber’ med, finnes det alltid noen andre som gjør også, og vice-versa. Ikke prøv å gjør andre til lags med dine verker, selv ikke folk du ser opp til. Man kan lytte til hva de sier, og ta det med deg videre, men om du ikke føler det er riktig, så er det heller ikke det. Det er nok av ‘støy’ i form av kunst som er laget for at andre skal like det, og det skulle jeg gjerne vært foruten. Tid er dyrt, så ikke bruk den på prosjekter du ikke tror på selv.

AVGANGSFILMENE FRA STUDENTENE PÅ OSLO FOTOKUNTSKOLES LINJE FOR FILM- OG VIDEOKUNST VISES PÅ DET GAMLE BIBLIOTEKET (TIDLIGERE DEICHMAN HOVEDBIBLIOTEK, ARNE GARBORGS PLASS 4) UNDER EGNE SCREENINGER ONSDAG 25. MAI KL. 15:00 OG 19:00, SAMT FREDAG 27. MAI KL 13:00. I TILLEGG VISES ALLE FILMENE KONTINUERLIG PÅ SKJERM I OSLO FOTOKUNSTSKOLES AVGANGSUTSTILLING SAMME STED, I HELE UTSTILLINGSPERIODEN  26. - 29. MAI KL 12:00 - 17:00. FOR MER INFORMASJON OM ÅRETS AVGANGSKULL I FILM- OG VIDEO, SE VIDEOPRESENTASJONENE STUDENTENE HAR LAGET AV HVERANDRE PÅ SKOLENS HJEMMESIDE.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanningeller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler