film

– Kan du være i Montreal om en uke?

2/19/2021

Stikkord:

Da norsk-kanadiske Benjamin Loeb fikk tilbud om å jobbe på sin hittil største produksjon, gikk alt veldig fort. Netflix-regissøren Kornel Mundruzco ringte og spurte om han kunne være i Montreal om en uke.
Norsk-kanadiske filmfotografen Benjamin Loeb er i ferd med å etablere seg som en av de mest spennende filmfotografene i verden

Gratulerer med premiere på din største film hittil. Pieces of a Woman, med Vanessa Kirby og Shia LaBeouf, vises nå på Netflix. Kan du fortelle litt om prosjektet?

Tusen takk. Pieces of a Woman er et melodrama regissert av ungarske Kornel Mundruzco. Filmen handler om et par som mister barnet sitt under fødsel, og den sorgen som hovedkarakteren opplever etter dette. Filmen kom til meg etter at den franske filmfotografen Helene Louvart hadde snakket med Kornel om å fotografere filmen. Hun kom frem til at hun ikke kunne gjøre den, men anbefalte Kornel å snakke med meg. Den første samtalen jeg hadde med Kornel var i august 2020, og var en samtale som gikk ganske pent for seg. Vi snakket om familie, barn og fødsel, men ikke veldig mye om filmen og prosessen. Jeg hørte ikke fra ham på en stund, og dro ut på et par oppdrag, da telefonen ringte og Kornel lurte på om jeg kunne være i Montreal om en uke. De hadde da fått en "greenlight" i siste liten.

Benjamin Loeb på sett med Benny Safdie


Filmen starter med en 30 minutter lang scene fra en hjemmefødsel. Hva tenkte du første gang du leste manuset og hvordan jobbet dere med åpningen?

Første gang jeg leste manuset tenkte jeg faktisk at hele denne sekvensen hadde passet i én lang tagning. Det var noe som inspirerte meg videre inn i filmen og ga et inntrykk av hva jeg kunne forvente av innspillingen.
Da jeg landet i Montreal så viste Kornel meg teaterstykket med samme navn fra året før. Dette var utgangspunktet for manuset, historien, og generelt sett den viktigste brikken i forberedelsene. Til og med vår lokasjon var inspirert av teaterstykket. Da skuespillerene ble tilgjengelige gjorde vi noen gjennomlesninger, før vi gjorde en blocking-øvelse for å se om det kunne gå som én tagning. Jeg gjorde den første testen på telefonen, og landet på 38 minutter, som ga oss et håp om at dette kunne fungere. Jeg hadde aldri skutt på gimbal før, så vi tok egentlig bare en liten sjanse. Etter en del tester mellom håndholdt og gimbal, forelsket likevel både jeg og Kornel oss i det verktøyet.

Loeb ser et stort potensiale i filmmediet og er interessert i fotografiet som psykologisk verktøy


Hvordan forholder du deg til form og kamera som psykologisk verktøy i arbeidet ditt? Hvilket potensialet ligger i filmfotografiet?

Jeg har i lengre tid vært veldig interessert i språk, og spesifikt hvordan kamera kan være med på å skape dette. Det handler om å underbygge de emosjonene som skuespillerene gir, og på et vis hjelpe filmens nerve fremover. Jeg føler at mye av dette ligger i hvordan man bruker kamera – hvordan det beveger seg og hvor ofte du klipper. Alt henger sammen med psykologi. Jeg ser nesten på det som noter i musikk. Jeg prøver å føle på hvordan bildene beveger seeren gjennom historien, med tanke på nærbilder, bevegelse, lys og så videre. Det finnes et massivt potensiale i film som medium som burde utfordres mer.

Loeb forteller at den største forskjellen fra å jobbe i utlandet og i Norge, er finansieringen


Hva er den største forskjellen mellom å jobbe med film i Norge og i utlandet. Kunne Pieces of a Woman blitt laget i Norge?

Vi skjøt faktisk deler av Pieces i Norge, men generelt sett, nei. Norge har en helt annen form for finansiering, og for lite utvalg av utenlandske skuespillere til kunne skyte noe sånn uten og fly alle sammen inn. Ellers føler jeg at måten å jobbe på er ganske lik. Den største forskjellen er bare at man har mer penger, som strekker lengre fordi i Norge koster ting mer og det er en krevende infrastruktur.


Åpner en slik film dørene opp for fremtidige prosjekter? Hvilke filmer eller regissører ønsker du å jobbe med i tiden framover?

Så lenge man prøver å pushe seg selv i det man lager, så vil det åpne dører på et eller annet vis. Mye handler også om hvordan man fremstår som person når man jobber. Jeg har allerede merket at filmen har åpnet opp flere dører og tror at den vil gjøre det i framtiden – selv om den også har flere sider som kan kritiseres.
Det er alltid vanskelig å snakke om hva jeg vil fremover. Akkurat nå fotograferer jeg regidebuten til Jesse Eisenberg. Ellers vil jeg gjerne skyte noe nytt med Kogonada, som jeg gjorde After Yang med i 2019. Det samme med Panos Cosmatos, som gjorde Mandy. Generelt sett håper jeg bare på gode utfordringer både hjemme i Norge og i utlandet. Så lenge man kan utfordre seg selv og  jobbe med mennesker som har lignende intensjoner for mediet, er det ikke stort mer man kan ønske seg.

PIECES OF A WOMAN HADDE PREMIERE PÅ NETFLIX 7. JANUAR. DEN ER REGISSERT AV KORNÉL MUNDRUCZÓ OG SPILLES AV BLANT ANDRE VANESSA KIRBY, SHIA LABEOUF, ELLEN BURSTYN, ILIZA SCHLESINGER OG BENNY SAFDIE. BENJAMIN LOEB HAVNET I 2019 PÅ VARIETYS LISTE OVER DE TI FILMFOTOGRAFENE I VERDEN DET ER KNYTTET STØRST FORVENTNINGER TIL.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplassfor heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler

Ingen liknende artikler