OFKS Blogg

Utstilling

Bilder av mat som våpen

8/9/2021

Stikkord:

Den anerkjente etiopiske fotografen Aïda Muluneh er representert i samlinger som MoMA m.fl. Nå viser hun splitter nye bestillingsverk om matens rolle i krig og konflikt på Nobels Fredssenter. Vi har snakket med kurator Asle Olsen om utstillingen.
Fredsprisfotograf Aïda Muluneh. Foto: Moustafa Cheaiteli

Matens rolle i krig og konflikt er tema for Fredsprisutstillingen, der dere viser en serie av 10 nye bestillingsverk fra den etiopiske fotokunstneren Aïda Muluneh. Kan du fortelle om denne nye serien og tematikken som ligger bak?

Sult og krig henger sammen, og mat kan også være et våpen i krigen. Ødeleggelse av avlinger og utsulting av folkegrupper har gjennom historien blitt brukt systematisk for å svekke fienden. I dagens konflikter i Syria og Jemen er kontroll over matforsyningene et viktig maktmiddel. Da Verdens matvareprogram ble tildelt Nobels fredspris for 2020 var det for sitt arbeid med å bekjempe sult, men også fordi organisasjonen bidrar til å bygge fred gjennom å gi matvarehjelp til millioner av mennesker i områder rammet av krig og konflikt. I utstillingen om årets fredspris viser Nobels Fredssenter en fotoserie av kunstneren Aïda Muluneh.

Muluneh visualiserer  i denne fotoserien på ti bilder, ti ulike historiske hendelser i verdenshistorien hvor mat er brukt som et våpen i krig – et våpen som først og fremst rammer sivilbefolkningen. Muluneh har valgt å fokusere på situasjoner og hendelser fra Jemen – vår tids verste humanitære katastrofe, folkemordet i Namibia i 1904, den syriske borgerkrigen, bruk av agent orange og napalm i Vietnamkrigen, sult som resultat av industrialiseringen i Maos Kina på 50-tallet, Tysklands Holocaust under andre verdenskrig, 1830-tallets tvangsflytting av amerikanske urfolk hvor titusenvis døde av sult og Darfur-konflikten hvor tusener er drept og over en million er drevet på flukt i en konflikt hvor mat har spilt en sentral rolle.

Aïda Muluneh - The rain of fire, fra Fredsprisutstillingen. Foto: ©Aida Muluneh for the Nobel Peace Center


Aïda Muluneh har stilt ut over hele verden, er innlemmet i samlingene til toneangivende institusjoner som MoMA m.fl., og hun er grunnlegger av Addis Foto Fest, Etiopias første internasjonale fotofestival. Dette er andre gang dere stiller ut Mulunehs fotografier på Nobels Fredssenter, kan du fortelle litt om henne? 

Vi ble introdusert for Muluneh gjennom fjorårets fredsprisfotograf Finbarr O´Reilly, en irsk-kanadisk, anerkjent dokumentarfotograf og bidragsyter til The New York Times. I utstillingen Crossroads Ethiopia - a country in transition som åpnet i desember 2019, inviterte vi Aïda  Muluneh til å co-kuratere utstillingen med blikk fra lokale etiopiske fotografer – som kunne vise oss hvordan de selv så på endringene som landet gjennomgikk. Aïda Muluneh inkluderte selv fire fantastiske fotografier fra serien Water Life. I denne serien adresserer Aïdas bilder den ubestridelige virkningen det å leve uten tilgang til rent vann har på kvinners liv og fremtid.

Muluneh er en moderne etiopisk fotograf kjent for sine kraftige portretter av ansiktsmalte afrikanske mennesker i surrealistiske omgivelser. Gjennom sin intense fargebruk endrer Muluneh betrakterens oppfatning av det moderne Afrika. Mulunehs kunst er langt i fra bare estetikk. Den omhandler ulikheter med høy innsats: Afrika som ambisjon og Afrika som avgrunn. Muluneh blir beskrevet som en afrofuturist og hennes kunst er sjangeroverskridende.

Aïda Muluneh - The silence of hope, fra Fredsprisutstillingen. Foto: ©Aida Muluneh for the Nobel Peace Center

 
Hvert år står en kjent, internasjonal fotograf bak bildene til fredsprisutstillingen. Hva ser dere etter når dere velger fotograf til dette prestisjeoppdraget, og hva var det som gjorde at Muluneh ble valgt til å arbeide med årets utstilling?

Nobels Fredssenter er kjent for bruken av dyktige dokumentarfotografer som skal løse et oppdrag med å portrettere fredsprisvinnerens tanker og ideer, og sette fokus på fredsprisen. Det er flere grunner til at vi ønsket et nytt samarbeid med Aïda Muluneh, men et av de punktene som veide tyngst var hennes forførende og visuelle stil koblet opp mot hennes evne til å formidle alvorlige og viktige temaer. Hennes bakgrunn, oppvekst og politiske engasjement viser til et ektefølt engasjement for forandring -  gjennom kunst.

Installasjonsfoto fra Nobels Fredssenter. Foto: Johannes Granseth / Nobels Fredssenter

 
Utstillingen skulle egentlig vært åpen i hele vinter, men åpnet omsider i utgangen av mai grunnet smittevern. Hvor lenge vil det være mulig for publikum å se utstillingen?
 
Utstillingen står til 28.11. Vi er åpent onsdag til søndag 11 – 17, og det arrangeres omvisninger hver lørdag og søndag i august. Sjekk gjerne ut nettsidene våre her.

AÏDA MULUNEHS NYE VERK KAN SEES I FREDSPRISUTSTILLINGEN PÅ NOBELS FREDSSENTER TIL OG MED 28. NOVEMBER.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplassfor heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler

Ingen liknende artikler