OFKS Blogg

Utstilling

– En av de mest ambisiøse fotoutstillingene i Europa noen sinne

3/4/2020

Neste uke slår Henie Onstad Kunstsenter dørene opp for første utgave av den nye storsatsningen The Henie Onstad Triennial for Photography & New Media. Vi har snakket med Behzad Farazollahi og Christian Tunge fra Melk, som har kuratert utstillingen sammen med Susanne Østby Sæther:

Bildet øverst: Den franske kunstneren Lucile Boiron viser fire bilder fra boken Womb som han nettopp har gitt ut samarbeid med den svenske utgiveren Libraryman.

Både utstillingen og boken har bidrag fra norske kunstnere side om side med høyt profilerte internasjonale størrelser. Kan dere si noe om denne sammenstillingen og utvalget som er gjort?

Vi jobbet med utvalget i over to år. Sammensetningen består av både ukjente blad, som franske Lucile Boiron, til større navn som Wolfgang Tillmans og Torbjørn Rødland. For oss som kuratorer var det både viktig og spennende å holde en tett dialog med relevante norske kunstnere og se de i sammenheng med en internasjonal diskurs. Den norske fotokunstscenen er i blomst. Noe av grunnen til at triennalen etableres i nettopp Norge er fordi at det finnes mange kunstnere her som jobber med nyskapende og banebrytende fotografi.

Hannah Whitaker viser en serie både analoge og digitale bilder i utstillingen New Visions.

Sammen med Susanne Østby Sæther fra Henie Onstad har MELK kuratert utstillingen New Visions – The Henie Onstad Triennial for Photography & New Media, som fyller hele kunstsenterets førsteetasje. Hva får publikum se i utstillingen?

Publikum får oppleve en av de mest ambisiøse fotoutstillingene i Europa noen sinne. Vi har samlet 31 internasjonalt anerkjente kunstnere fra hele verden, som viser nye verk – flere laget spesifikt for denne utstillingen. De viser digitale og analoge vegghengte verk, collager, skulpturelle arbeid, vever, VR, video og installasjon.

Den kjente tyske kunstneren Wolfgang Tillmans viser fem større verk i utstillingen.

Parallelt med utstillingen slippes boken «Why Photography?». Kan dere si noe om boken?

Kunstnerne i både utstillingen og boken jobber med fotografi i utvidet forstand. De eksperimenterer med skulpturer, installasjoner og blander teknikker, men samtlige relaterer til fotografiet. Derfor synes vi at spørsmålet “Why Photography?” er relevant. Hva er det som gjør at mediet kan være utgangspunkt for så mange ulike kunstnerskap og hvorfor vender så mange stadig tilbake til fotografiet?

I boken er alle kunstnerne representert med åtte sider hver. Først to sider intervju, der det siste spørsmål er “Why Photography?”, deretter seks sider med bilder. I tillegg inneholder boken to essays av Susanne Østby Sæther og Brian Sholis som sier noe om fotografiets posisjon i dag.

Den amerikanske kunstneren Erin M. Riley viser to av sine vevde verk som tar utgangspunkt i fotografier.

Er boken en oppfølger til den forrige utgivelsen dere laget i 2015,  «New Scandinavian Photography”?

I New Scandinavian Photography var det viktig for oss å synliggjøre en ny generasjon fotokunstnere med et eget perspektiv på fotografiet, som var gjeldene i Skandinavia. Denne boken kan ikke ses på som en oppfølger, men den setter oss som redaktører og kuratorer, og de involverte kunstnerne inn i en større internasjonal sammenheng.

Både utstillingen og boken har bidrag fra norske kunstnere side om side med høyt profilerte internasjonale størrelser. Kan dere si noe om denne sammenstillingen og utvalget som er gjort?

Vi jobbet med utvalget i over to år. Sammensetningen består av både ukjente blad, som franske Lucile Boiron, til større navn som Wolfgang Tillmans og Torbjørn Rødland. For oss som kuratorer var det både viktig og spennende å holde en tett dialog med relevante norske kunstnere og se de i sammenheng med en internasjonal diskurs. Den norske fotokunstscenen er i blomst. Noe av grunnen til at triennalen etableres i nettopp Norge er fordi at det finnes mange kunstnere her som jobber med nyskapende og banebrytende fotografi.

Omslaget til boken Why Photography?, som utgis i forbindelse med utstillingen.

UTSTILLINGEN NEW VISIONS – THE HENIE ONSTAD TRIENNIAL FOR PHOTOGRAPHY & NEW MEDIA VISES PÅ HENIE ONSTAD KUNSTSENTER I PERIODEN 21.02.-16.05.

DELTAKENDE KUNSTNERE: MORTEN ANDENÆS (NO), VIKTORIA BINSCHTOK (RU), LUCAS BLALOCK (USA), LUCILE BOIRON (FR), ASGER CARLSEN (DK), LOUISA CLEMENT (DE), SARA CWYNAR (CA), INGRID EGGEN (NO), ROE ETHRIDGE (USA), VICTORIA FU (USA), ESPEN GLEDITSCH (NO), ANDREA GRÜTZNER (DE), ANNETTE KELM (DE), NICO KRIJNO (ZA), OWEN KYDD (CA), B. INGRID OLSON (USA), LINN PEDERSEN (NO), MATT RICH (USA), ERIN M. RILEY (USA), MAYA ROCHAT (CH), JOHAN ROSENMUNTHE (DK), TORBJØRN RØDLAND (NO), VIVIANE SASSEN (NL), PAUL MPAGI SEPUYA (USA), TIMUR SI-QIN (GE), WOLFGANG TILLMANS (DE), SARA VANDERBEEK (USA), HANNAH WHITAKER (USA), CARMEN WINANT (USA), LETHA WILSON (USA) OG DAISUKE YOKOTA (JP).

UTSTILLINGEN ER KURATERT AV SUSANNE ØSTBYE SÆTHER I SAMARBEID MED BEHZAD FARAZOLLAHI OG CHRISTIAN TUNGE FRA VISNINGSROMMET MELK.


Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film og video». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler

Ingen liknende artikler