Film- og video

- Et privilegium å få være sensor

Filmskaper Paul Tunge har vært sensor for avgangsstudentene på Oslo Fotokunstskoles linje for Film- og videokunst. - Etter ett år skolegang ser jeg tydelige signaturer, sier Paul. Vi har snakket med han om hva han tror filmfeltet behøver i fremtiden, om tendenser i årets avgangskull og om hva han jobber med for tiden.
Filmskaper Paul Tunge har vært sensor for avgangsstudentene på Oslo Fotokunstskole.

Du har vært sensor for avgangsstudentene på Oslo Fotokunstskoles utdanning innen Film- og videokunst. Hvordan vil du beskrive årets avgangskull? Er det noen tendenser å spore innen arbeidsformer og tematikker som opptar studentene?

Det var et privilegium å få være sensor. Jeg gikk selv et år på Nordland kunst og filmskole for ca. tyve år siden. Det året lærte vi om klassisk dramaturgi, og de fleste elever lagde to narrative filmer med tradisjonell struktur. Selv var jeg svært opptatt av å bryte den klassiske strukturen, som har fulgt meg som en bjørnetjeneste (finansieringsmessig) og motivator, siden produsent Maria Ekerhovd som gjestelærer viste oss "Gummo" av Harmony Korine. Tendensene til årets kull er preget av at de er opptatt av form, opptatt av åpne strukturer, svært teknisk habil, mange er referanserike, og referansene er spennende.  Selv etter ett år skolegang ser jeg tydelige signaturer, og det blir tydelig at frasen som dukket opp for tyve år siden, "nå har alle kamera, nå kan alle lage film", begynner å ta form. Det vil si, generasjonen som studerer nå har vokst opp med levende bilder, og deres evne til å formidle teknisk er skremmende god. Skulle jeg påpekt en fremgang, vil jeg fokusere på å beholde noe personlig i det tematiske, men løfte tematikken ut av det "lille livet" slik at det opererer på et større plan. Men her kommer kanskje livserfaring også inn i bildet.

Stillbilde fra Johanne Udnes Hansens eksamensfilm.



Oslo Fotokunstskole tilbyr utdanning til de som er interessert i å lære mer om video og film, utforske mediet og utvikle egne prosjekter, enten for å arbeide på egne ben eller søke videre til høyere film- eller kunstutdanning. Hvor viktig er det med denne type utdanninger hvis man vil jobbe med film eller videokunst?

For min egen del er det to delt. En grunnutdannelse i generell filmproduksjon, hvor en kan få erfaringer, teknisk kompetanse og forståelse for de forskjellige fasene og teamarbeidet, er givende for å kunne selv forstå hvordan en vil jobbe senere. Personlig var jeg i tidlig tyveårene skeptisk til spissutdannelsene innen de forskjellige fagfunksjonene. Fordelen er selvsagt muligheten til fordypning og tilgang til kompetanse gjennom gjestelærere og produksjonskontinuitet, men jeg var usikker på evnen til å beholde en signatur. Evner en som ung å stå i mot å bli sendt i den konforme retningen?



Filmfeltet er stadig i endring, og i tillegg til tradisjonell filmproduksjon finnes det mange måter å lage film og få den ut til et publikum. Hva ser du for deg at behøves av erfaring og egenskaper i film- og videokunstfeltet i fremtiden? 

Kontinuitet og stamina. 



Stillbilde fra I Vårnattens Lende, som er Gudmund Arne Lilletveits eksamensfilm.



Du er en aktiv filmskaper og har de siste årene lansert en rekke filmer. Hva arbeider du med nå for tiden?

Spillefilmen "Invitasjon til selvransakelse" er ferdigstilt og påmeldt til festivaler, lanseres sannsynligvis i 2024, og jeg utvikler spillefilmene "Arrangementer" og "Retrospektiv". Jeg jobber med en portrettdokumentar om industridesigner Terje Ekstrøm, Mer enn ekstrem, som ved ferdig finansiering kan gå i opptak på senhøsten. Jeg holder også på med videreutvikling av mine tidligere arkitekturfilmer, til et internettbasert prosjekt som vil ha løpende produksjon. 

Stillbilde fra Speil, som er Hans Nedregårds eksamensfilm.


FILMSKAPER PAUL TUNGE HAR VÆRT SENSOR FOR EKSAMENSFILMENE TIL STUDENTENE VED OSLO FOTOKUNSTSKOLES LINJE FOR FILM- OG VIDEOKUNST, SE MER FRA PAUL PÅ
PAULTUNGE.COM. SE STUDENTENES AVGANGSFILMER HER. LES MER OM SKOLENS FILMUTDANNING (HELTID OG DELTID) OG SØK STUIDEPLASS I DAG.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler