intervju

Intervju med Janne Møller-Hansen

8/12/2025

Stikkord:

Hun har stått midt i verdens nyhetsøyeblikk – og lyttet til menneskers mest sårbare historier. Fra mørkerommets langsomme magi til dagens digitale tempo har Janne Møller-Hansen alltid hatt én drivkraft: å fange det autentiske øyeblikket. For henne handler fotografi ikke bare om å se, men om å være til stede – med hele seg. Etter over 40 år som prisbelønt fotojournalist i VG, kommer hun nå til Oslo Fotokunstskole for å dele erfaringer, historier og konkrete verktøy til alle som vil la tekst og bilde spille sammen – og skape fortellinger som blir husket.

Janne Møller-Hansen er en av Norges mest erfarne og prisbelønte fotojournalister – en pioner som i over 40 år jobbet i VG, lenge som den eneste kvinnelige fotografen i en mannsdominert redaksjon. Hun har reist verden rundt, dokumentert store nyhetshendelser og portrettert mennesker fra alle samfunnslag – alltid med et skarpt blikk for både øyeblikket og historien bak.

Hun har mottatt en rekke priser for sports-, reportasje-, nyhets- og portrettfotografi, og bildene hennes er publisert i internasjonale magasiner og bøker. Arbeidene hennes kjennetegnes av evnen til å kombinere visuell styrke med fortellinger som berører.

Denne høsten kommer Janne til Oslo Fotokunstskole for å holde et kurs sammen med Jan Walaker over to ettermiddager, der deltakerne lærer hvordan tekst og bilde kan gi en sak et løft – og få den til å bli lest. Trykk her for å lese om kurset og melde deg på!

Janne Møller-Hansen som ung fotograf. Foto: Trygve Indrelid

Som ung kvinne på 70-tallet valgte du en utradisjonell vei i et mannsdominert yrke. Hva drev deg til å bli fotograf?

– Jeg hadde i utgangspunktet lyst til å bli journalist, fordi jeg likte å skrive. Da jeg ikke kom inn på Journalisthøgskolen ved første forsøk, valgte jeg et år på Journalistlinjen på Skjeberg Folkehøgskole. Jeg hadde fått et speilreflekskamera med 50 mm-objektiv, og syntes det var magisk å fremkalle og kopiere bilder. Etter hvert bestemte jeg meg for å bli fotojournalist.

Hvilke møter eller hendelser har gjort størst inntrykk?

– Det er sterkt å møte en kvinne i en flyktningleir i Irak som har vært sexslave for IS. Samtidig er det fantastisk å se at hun har flyktet og blitt gjenforent med sønnene sine. Det er imponerende når mennesker klarer å komme seg videre.

Foto: Janne Møller-Hansen

Kan du fortelle om et fotografi som har hatt spesiell betydning for deg – og hvorfor?

– Jeg husker veldig godt bildet av sønnen til John F. Kennedy jr. der han gjorde honnør i farens begravelse. Han var bare tre år gammel. Bildet rørte en hel verden – også meg, som var fem år da.

Du omtaler deg også som featurefotograf. Hva innebærer det, og hva gir denne arbeidsformen deg?

– Jeg har jobbet i mange år som fotograf i Magasinet VG Helg. Der laget vi featureartikler, og fulgte noen ganger mennesker over lang tid. Det er en helt annen måte å jobbe på enn i en nyhetssituasjon, der det kanskje bare er ett bilde som forteller hele saken. I magasinet trenger du mange bilder som sammen bygger en historie. Jeg har alltid vært interessert i mennesker og forsøker å komme bak fasaden. Det har alltid vært en drivkraft for meg – enten jeg har fulgt elitelaget i turn eller vært på turné med a-ha.

Foto: Janne Møller-Hansen

Hvordan har utviklingen i fotografi påvirket deg og måten du jobber på?

– Fordi jeg lærte foto på den gamle måten – der vi måtte fremkalle og kopiere bildene selv – har jeg fått det inn i ryggmargen. Det var en mye saktere og mer omstendelig prosess. Nå bruker jeg bare digitalt utstyr, men jeg “fotoshopper” nok bildene mine som om jeg sto i mørkerommet. Et godt bilde er alltid et godt bilde – uansett utstyr. Det må treffe deg i hjertet.

Er kunnskap om hva som gjør et godt fotografi viktigere nå enn før?

– Nå som AI gjør det lett å manipulere bilder, mener jeg det er ekstra viktig å satse på det autentiske bildet. Jeg har alltid jobbet journalistisk, og for meg er det aller viktigste at bildet ikke manipuleres – aldri legge til eller trekke fra noe. Verifisering av bilder blir en stadig viktigere ferdighet å lære.

Hva er din viktigste nøkkel til at tekst og bilde virkelig forsterker hverandre?

– Du må begynne å tenke visuelt allerede når du planlegger saken din. Gjør research på det visuelle på samme måte som du gjør på teksten. Du kan ikke bare knipse et bilde – da er det få som gidder å lese saken din.

Foto: Janne Møller-Hansen

Hva er den vanligste utfordringen for skribenter som også må fotografere selv – og hvordan kan de bli bedre?

– Nå som de fleste saker leses digitalt, må du tenke på hvordan du holder på leseren. Se etter detaljer. Enkel etterbehandling kan faktisk bidra til å holde på oppmerksomheten. Bildetekster er viktige – leseren ser først på bildet, så på tittelen, så på bildeteksten. Sett av ekstra tid til dette. Du må tenke bilde først, så tekst. Det er alltid en fordel å være et team, men du kan få til mye bra alene også – hvis du kan kameraet ditt. Da blir det ikke stress.

Er det et øyeblikk du aldri fikk fanget, men som du fortsatt ser for deg?

– Mange! Jeg tenker at det beste bildet har jeg ikke tatt ennå. Ofte, når jeg kjører bil, ser jeg fantastiske situasjoner jeg aldri får fotografert. Det er alltid litt frustrerende.

Foto: Janne Møller-Hansen

Hva har fotografyrket lært deg om mennesker?

– Jeg har lært enormt mye. Mennesker slutter aldri å overraske meg.

Hva er ditt viktigste råd til unge fotografer?

– Ta alltid med deg kameraet.

Hva gir deg inspirasjon når du ikke fotograferer?

– Jeg blir inspirert av gode filmer og dokumentarer, og jeg blar ofte i fotobøker. Det å lære seg nye ting gir meg energi. Jeg begynte å ta ridetimer i 40-årene – skummelt og fantastisk utfordrende. Nå prøver jeg å lære meg litt fransk. Det går kanskje ikke så bra, men det er inspirerende. Av og til trekker jeg meg bare helt tilbake og ser ut i luften. Det er fint.

Hør episoden om i Janne Møller-Hansen Sommer i P2 her!

Liknende artikler