Utstilling

9/10/2019

Stikkord:

No items found.
Oslo Fotokunstskole er 30 år og feirer med utstilling med studenter som har gått på skolen fra oppstarten til nå. Tidligere OFKS-student og lærer Behzad Farazollahi fra MELK har plukket ut verkene som vises i utstillingen, og vi har snakket med han om hva publikum får se på QB Gallery.

Du har kuratert jubileumsutstillingen til Oslo FotokunstskoleQB Gallery. Hva får publikum se i utstillingen?

Jeg fikk tilbudet for denne utstillingen for ca. seks måneder siden og måtte gå et par runder med meg selv før jeg sa ja. Jeg følte at jeg måtte få en god nok idé før jeg takket ja. Etter at jeg fikk konseptet klart og begynte å gå gjennom listene med alle som har gått ut av skolen de siste 30 år, var det veldig vanskelig å plukke ut så få som får bli med på utstillingen. Ideen har vært å vise arbeider av studenter helt fra da skolen startet til elever som gikk ut i år.

Det er altså en stor variasjon med arbeider som kommer opp på veggene på QB og målet er mest å vise den visuelle bevisstheten som disse kunstnerne transcenderer gjennom sine arbeider, og de variasjonene de har valgt gjennom sine medier. Det blir primært skulpturer, video og foto.

Tim Høibjerg, "Being a body unable to mount." 2019

I utstillingen vises det verk fra studenter som har gått på skolen i løpet av de siste 30 årene. Hva har du sett etter når du har gjort utvalget til utstillingen?

Først og fremst har jeg forsøkt å finne de kunstnerne som har videreutviklet sine praksiser og som lager arbeider av høy kvalitet. Men som alle gruppeutstillinger så er dette kuratert til å gi en helhetsopplevelse der arbeidene er i dialog med hverandre. Det som har vært mest utfordrende har vel vært begrensingene av lokalet. Jeg skulle gjerne hatt noen kvadratmeter til, men den begrensingen har altså vært positivt i forhold til at man da viser færre arbeider slik at det ikke er for mye å ta inn for publikum. Og at konseptet da blir renere.

Oslo Fotokunstskole har i 30 år vært en viktig del av det det kamerabaserte kunstfeltet. Hvordan vil du beskrive endringene som har skjedd i den norske fotokunsten i perioden, og speiler utstillingen denne utviklingen?

Som jeg nevner i utstillingsteksten, så er min erfaring at vi har gått fra en romantisk tilnærming av våre omgivelser til å manifestere og materialisere våre virkeligheter i større grad enn tidligere. Det har vært enorme utviklinger i mediet både konseptuelt og teknologisk, og tilgjengeligheten og forenklingene i prosessen med å ta et bilde har alle vært elementer som både har gjort fotografiet mer komplisert og mer spennende som kunstform.

Det vil da også si at det er mye mer utfordrende å være fotokunstner i dag enn for 30 år siden. Det kreves en mye sterkere bevissthet og kunnskap for å skille seg ut. Dette har absolutt vært i tankene mine i utvelgelsen av arbeidene som vises og hvordan de skal vises.

Bjarne Bare, "Grid and Gesture". Og Verena Winkelmann, "Fold Out I", "Fold Out II".

Oslo Fotokunstskole er landets eneste skole som spesialiserer seg på kunstfoto, og fra i høst også innen eksperimentell film. Hvor viktig er det med skoler som OFKS for unge mennesker som vil utdanne seg som kunstnere?

Som tidligere student og senere lærer ved skolen, er jeg selvfølgelig veldig positiv til at OFKS har eksistert og den kunnskapen og de erfaringene jeg selv har fått fra skolen. Å kunne eksperimentere og lære de grunnleggende visuelle prinsippene tror jeg absolutt gjør at de som går videre med sin praksis vil oppleve at de har et sterkere fundament, og da blir sikrere i sine valg senere.

Det som skiller OFKS ut fra de andre forskolene er fokuset på det analoge og at man forstår og erfarer den fysiske delen av fotografiet. Noe som jeg absolutt tror gir en sterkere bevissthet og grunnlag for å jobbe med mediet med en mer eksperimenterende holdning.

JUBILEUMSUTSTILLINGEN POINTED CONSCIOUSNESS PRESENTERER ET UTVALG TIDLIGERE STUDENTER FRA OSLO FOTOKUNSTSKOLE PÅ QB GALLERY I PERIODEN 16.08. – 07.09. UTSTILLINGEN ER KURATERT AV BEHZAD FARAZOLLAHI. VELKOMMEN TIL VERNISSASJE TORSDAG 15.08. KL. 18-20.

DELTAKENDE KUNSTNERE: JAKOB LANDVIK, BJARNE BARE, CHRISTIAN TUNGE, MARTHE ELISE STRAMRUD, NINA TORP, KAMILLA LANGELAND, SVEINN FANNAR JOHANNSSON, MAGNE LYNGVÆR, LEA STUEDAHL, SARA ABRAHAM, KATHARINA BARBOSA, VERENA WINKELMANN, TIM HØIBJERG, EINAR FUGLEM, THYRA DRAGSETH, MIA LOEB.

Ingen liknende artikler