Film- og video

Oslo Fotokunstskole på Kortfilmfestivalen

Oslo Fotokunstskole er sterkt representert i årets program under Kortfilmfestivalen i Grimstad, med bidrag fra hele tre studenter og en lærer. Vi har snakket med OFKS-rektor Hanne Sophie Claussen om hvordan det er å se at studentarbeider fra skolen kommer seg opp og frem, og om en ny pris på 50.000 kroner som deles ut under festivalen i skolens navn.
Stillbilde fra OFKS-student Kine Sofie Berntsens musikkvideo til Sad song to Line av From Scratch, som vises på Kortfilmfestivalen i Grimstad.

I år donerer Oslo Fotokunstskole for første gang 50.000 kroner til en egen pris under Kortfilmfestivalen. Kan du fortelle om denne prisen og hva den deles ut til?



Vi donerer og deler ut pris for beste musikkvideo. Flere er nominert til prisen og jeg er veldig spent på juryens vurderinger. En av de nominerte er student på Oslo Fotokunstskole i år, det gjør det ekstra spennende for oss. 


Stillbilde fra OFKS-student Tuva Svendsens film Det første finnes der det ellers er tomt (Where the first exists), som vises på Kortfilmfestivalen i Grimstad.


I årets festivalprogram deltar OFKS-studentene Abel Skancke Aarflot, Kine Sofie Berntsen og Tuva Svendsen, samt skolens lærer Sabina Jacobsson. Hvordan er det å se at prosjektene som utvikles på skolen når ut til et større publikum?

De er nominert sammen med flere profesjonelle og erfarne filmskapere, så det er veldig stort for studentene. Og selvsagt for meg og for deres lærere! Abel Skancke Aarflott er student på kveldsstudiet og nominert til Norsk kort og vises i det programmet (les om filmen på festivalens nettsider her). Kine Sofie Berntsen er student på dagskolen og nominert til beste musikkvideo (les om filmen på festivalens sider her). Det lages mye bra på skolen i løpet av et skoleår som ikke når ut til glede for et større publikum, så at to studenter er representert i Grimstad er jeg veldig glad for og stolt over, på vegne av studentene. De ulike filmskolene i Norge får også anledning til å velge ut en student fra egen skole til eget program. Fra oss vil Tuva Svendsen vise sitt eksamensprosjekt.

Skolens lærer Sabina Jacobsson er også nominert, hun har to filmer som vises, en i Norsk kort og en i Norsk dokumentar. Sabina har arbeidet ved skolens filmlinje fra starten, og vært med på å forme studiet i en tidlig fase.

Stillbilde fra OFKS-student Abel Skancke Aarflots film Can you see the sound, som vises på Kortfilmfestivalen i Grimstad.

Kortfilmfestivalen i Grimstad byr på et rikholdig program innen internasjonal kortfilm, dokumentar og musikkvideo. Har du sett deg ut noen personlige høydepunkter i årets program?

Jeg ser frem til å møte de andre filmskolene i landet. Og prisutdelingen lørdag kveld er jeg spent på. Det er første gang vi deler ut pris, så det blir spennende å få være en del av dette.

Jeg har sett meg ut deler av programmet ellers jeg vil få med meg, for eksempel «Landfokus Ukraina» og «Myanmar Diaries» med unge filmskapere fra Burma. Et eget program for europeiske kortfilmer ser jeg også frem til. Ellers er det et rikt faglig program med samtaler osv. og jeg vil få med meg noen av disse også. På filmfestival tidligere er erfaringen at jeg klarer ta inn veldig mye tettpakket over flere dager. Jeg har aldri vært på Kortfilmfestivalen i Grimstad tidligere, og er spent!

Stillbilde fra OFKS-lærer Sabina Jacobssons film Ideas and doubt, som vises på Kortfilmfestivalen i Grimstad.


I år uteksaminerer Oslo Fotokunstskole det tredje kullet fra skolens ettårige utdanning innen Film- og video. Kan du fortelle om erfaringene med denne utdanningen så langt og hva det var som gjorde at skolen ønsket supplere fotografiutdanningen med en linje innen film- og video?



I dag krysser kunstnere, fotografer og filmfolk ulike sjangere og ønsker å dykke inn i ulike fagfelt. Da gir vi de mulighet til å fordype seg i film og videokunst over ett år på dagtid fulltid eller deltid på kveld over to år. Her får studentene muligheten til å lære seg verktøy, utforske og arbeide med eget interessefelt samt problematisere mediet. Film og video er beslektet med fotografi, og i kunstverden er begrepet «kamerabasert kunst» vel etablert og rommer både fotografi og videokunst. Vi erfarte på skolens fotolinje at stadig flere studenter også arbeidet med video, så en linje for film kom som en naturlig respons på alle disse faktorene.

Det tok skolen fire år å få søknaden for filmlinje godkjent av Utdanningsdirektoratet, så dette skjedde ikke over natten, og var med oss i flere år før vi hadde lærere og studenter på plass. Det modnet underveis og er stadig i en modningsprosess. Søknadsprosessen var en spennende og lærerik tid hvor jeg fikk gleden av å samarbeide med flere flotte filmfolk og videokunstnere. Jeg opplever filmbransjen som imøtekommende og at de har høy integritet og stolthet overfor feltet de tilhører. Jeg vet ikke om det stemmer generelt, men det er min erfaring, så langt. Filmlinjen har styrket skolen, flere mennesker har kommet til, og det er veldig forfriskende og sunt for skolen.

Erfaringen min så langt er utelukkende positiv.  Skolen er et sted der mennesker kan studere film i en kortere periode, arbeide mer fristilt enn tradisjonelle filmutdanninger, prøve seg på alle deler av det å skape film, for å finne ut hvor de trives og skal videre. Jeg har et hjerte for dagskolen og et hjerte for kveldsskolen, et hjerte for filmlinjen og et for fotolinjen, de representerer veldig ulike ting, selv om vi er en liten skole. På kvelden kan mennesker med en drøm om å arbeide med foto, kunst eller film teste ut eller realisere denne drømmen, selv om de har en hverdag som består av mye annet som jobb, familie eller andre studier som ikke kan forenes med dagstudiet hos oss. Disse studentene er gjerne litt eldre enn de på dagskolen. På dagskolen er de unge, det er dynamikk og fres, høyt og lavt, mens på kvelden er det mer ro. På fotolinjen arbeider de i stor grad individuelt, mens på filmlinjen oppstår det naturlig et samarbeid imellom studentene. Mulig dette er faktorer som gjør at klassene oppleves så forskjellig. Det er interessant og jeg elsker alle aspektene de representerer, og hva filmlinjen har medbragt!

Film i dag er så annerledes enn da jeg selv studerte, for over 20 år siden. Den gangen var vi helt avhengig av flere mennesker og dyrt og tungt utstyr. Nå kan du etter et eller to år på skolen hos oss, arbeide videre med film, uten alt dette. Det krever like mye innsats og hardt arbeid selvfølgelig, men det er mer tilgjengelig og koster mindre. Flere har muligheten til å prøve ut om film er noe de vil arbeide med!

Etter tre år med filmlinjen er vår erfaring at de fleste fortsetter med film, i en eller annen form, og noen søker seg videre til høyere utdanning innen film eller kunst for å fordype seg ytterligere. Det blir spennende å følge med på studentene fra skolen, jeg vil tro vi vil se flere av de i ulike sammenhenger fremover. Det er talenter her som arbeider hardt og kommer med arbeid jeg opplever nyskapende, rørende, personlig, viktig og vakkert.

OFKS-rektor Hanne Sophie Claussen.


KORTFILMFESTIVALEN ARRANGERES FOR 45. GANG 08.-12. JUNI, I GRIMSTAD. SE HELE FESTIVALPROGRAMMET PÅ
KORTFILMFESTIVALENS  HJEMMESIDE, OG LES MER OM OSLO FOTOKUNSTSKOLES UTDANNING INNEN FILM- OG VIDEOKUNST.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler