Utstillling

Avgangsutstilling + Årsutstilling 2023

Velkommen til Avgangsutstilling og Årsutstilling som viser arbeider fra studentene på Oslo Fotokunstskole fra linje for fotokunst og linje for film- & videokunst.

Det Gamle Biblioteket, Arne Garborgs plass 4 og Oslo Fotokunstskole, Waldemar Thranes gate 84

Avgangsutstilling

08.06.23, KL 16:00

09.06.23 KL 12:00-16:00

10.06.23 KL 12:00-14:00

Årsutstilling

08.06.23, KL 20:00

09.06.23 - 11.06.23, KL 12:00-17:00

Oslo Fotokunstskole ønsker velkommen til Årsutstillingen 2023

I denne utstillingen vil publikum bli kjent med studentarbeider som har blitt produsert de siste månedene frem mot utstillingen. Av de tendensene som utpeker seg og som er gjennomgående er et stort ønske for å jobbe med det analoge. I både film og videokunstlinjen og fotokunstklassene er det å få jobbe med analog film og de eksperimenteringer som kan gjøres i fremkalling, mørkerom og filming med 16mm vært merkbart mer interessant for studentene de siste årene. Slik vi ser det er dette et ønske og behov for å kunne jobbe mer med materialer og teknikker som skiller seg fra den hverdagslige digitale bruken av mediet. Den magien som oppstår i mørkerommet og det å kunne manipulere farger, utrykk og tekstur gjennom eksperimentering, kan sies å være et nostalgisk blikk på mediet. Men de arbeidene som er produsert er definitivt ikke nostalgiske da studentene har jobbet med tematikk som omhandler deres perspektiv og blikk på samfunnsmessige og personlige problemstillinger, der de med et søkende blikk ønsker å formidle om hvordan det er å eksistere i dagens samfunn.

Vi ønsker alle velkommen til en spennende utstilling i våre lokaler i Waldemar Thranes gate 84 den 8 mai kl 20:00.

Vi vil gjerne også benytte anledningen til å takke alle kunsthistorikere, lærere og kunstnere som har inspirert våre studenter frem mot denne utstillingen. Denne utstillingen har blitt utformet i samarbeid med klassene Fotokunst 1. klasse på dagskolen / Film og videkunstlinjen og fotokunstlinjene på kveldsskolen

Oslo Fotokunstskole har gleden av å invitere til årets avgangsutstilling med våre fotografi- og filmstudenter på Det Gamle Biblitoket

Det er stor bredde og rikt mangfold når studentene presenterer sine avsluttende prosjekter på Oslo Fotokunstskole. I tillegg til fotografier på vegg i forskjellige løsninger, viser studentene arbeider innen film, video og installasjon. Avgangsprosjektene er preget av stor tematisk spennvidde, hvor konflikter knyttet til natur og kultur, psykisk helse, og relasjonsproblemer hos dagens unge voksne, står sentralt. Publikum får se arbeider som utfordrer sitt publikum med kritiske samfunnsspørsmål, dypt personlige portretter samt verk som reflekterer rundt minner og lengsel. Blant filmstudentene er et stort mangfold sjangere representert, fra hybrid-dokumentar til essayfilm, fiktive kortfilmer, found footage og videokunst.

Vi er imponerte over nivået hos årets studenter, og er stolte over å vise frem årets avgangsprosjekter i Avgangsutstillingen 2023.