filmvisning

Filmvisning av avgangsprosjekter på Det Gamle Biblioteket

Oslo Fotokunstskole inviterer til screening av avgangsprosjektene til Film- og videoklassen på Det Gamle Biblioteket (tidligere Deichman hovedbibliotek, Arne Garborgs plass 4) onsdag 25. mai kl. 15:00 + 19:00, samt fredag 27. mai kl. 13:00. I tillegg er filmene kontinuerlig tilgjengelig på skjerm i avgangsutstillingen, samme sted. Vi vil vise eksamensfilmen til dagskolen og kveldssolen.

Arne Garborgs plass 4

Dette er verker produsert av en gjeng som virkelig byr på seg selv og som har jobbet hardt og godt for å få til det de ønsker. De har mye på hjertet, og de har alle et stort ønske om å uttrykke seg. Det vil bli mye forskjellige type arbeider, alt fra sjangertro fiksjon til mer flytende tankerekker i essayform.

Det ser ut til at studenten har et ekstremt behov for å undersøke og utforske det som ikke er håndgripelig, en overhengende interesse for å arbeide med drømmer, minner, fragmenter av tid osv. Det ser ut til at mye av tematikken sirkulerer rundt en forholdsvis introvert og personlig sfære, dog uten å være narsissistisk – snarere tvert imot. Å stille spørsmål rundt hva disse tingene betyr i et større perspektiv, er noe flere jobber med. Årsaken til dette kan jo være flere, men det er nærliggende å tro at dette er et resultat av de siste årene vi har vært gjennom.

Rent teknisk er det en stor dragning mot det ‘upolerte’.Flere av filmene er skutt analogt, både med 16mm og 8mm, der noen også fremkaller selv i selvlaget fremkaller basert på kaffe og C-vitamin. Det er også veldig mye bruk av Handycam, både gjennom bruk av arkivmateriale og i nyproduksjon. Dette er nok et resultat av at vi oppfordrer til kunstnerisk utfoldelse og utvikling, noe som tydelig reflekteres i dette filmprogrammet.