Åpen dag

Manipulasjon

15.7.21

Oslo Fotokunstskole viser den digitale utstillingen "Manipulasjon" på FFOKS Gallery fra 10. mars.

I dag er det nærmest en selvfølge at bildene vi ser er manipulert og dette godtar vi som regel uten å tenke så nøye over saken. Allerede når vi tar et bilde manipulerer vi virkeligheten gjennom måten vi eksponerer på og vi utelater alltid det som ligger utenfor bildeflaten. I tillegg til dette manipulerer vi gjerne også bildene våre ved bruk av innebygde filtere eller ved hjelp av bilderedigeringsverktøy. Bildekulturen forgrener seg inn i virkeligheten, og i hyperpopulære sminkevideoer på YouTube, er målet å gjøre seg så lik det manipulerte fotografiet som mulig ved å bruke konturer, highlights og glatte ut overflater.

Vi vet at bilder ikke forteller sannheten. Men hva så?

Studentene ved Oslo Fotokunstskole har hvert år et fellesprosjekt der 1. og 2. året får utdelt den samme oppgaven og jobber på tvers av trinnene. Forelesninger og gruppeveiledninger, workshops og gjennomganger foregår i fellesskap, og i 2021 var oppgaven manipulasjon. Utstillingen som presenteres her viser et bredt utvalg av det arbeidet som ble produsert i disse fire ukene. Begrepet manipulasjon kommer fra det latinske ordet for hånd, og i utstillingen beveger vi oss fra de helt åpenbare digitale manipulasjoner til arbeider som tar inn over seg begrepets mer subtile former. Resultatet er en utstilling som åpner opp for manipulasjon som noe grunnleggende menneskelig, utprøvende og grensesprengende!