Åpen forelesning

Artist talk med Siri Ekker Svendsen

Velkommen til Artist talk med Siri Ekker Svendsen onsdag 29. mars kl. 12.45.

Oslo fotokunstskole, Waldemar Thranes gate 84, 0175 Oslo

Siri Ekker Svendsen (f. 1971) er en billedkunstner som bor og arbeider i Oslo. Hun jobber med utgangspunkt i fotografi der hennes hovedintensjon er å undersøke fotografisk materiale på ulike forståelsesnivåer; både vitenskapelige og personlige, dokumentariske og kunstneriske.

Ekker Svendsen bruker derfor flere verktøy i arbeidsprosessen: Analogt, digitalt, mobil, stjernekikkert, mikroskop og lupe, flatbed skan, og elektronisk mikroskanning i samarbeid med vitenskapelige institusjoner. Hun ser på disse ulike mediene som forskjellige par øyne, hvor hver og én representerer et stykke virkelighet, men som sammen danner et større og mer utfyllende hele.

I sine arbeider tar hun utgangspunkt i forholdet mellom natur, persepsjon og bevissthet, og sammenhengen mellom forestillingsevne, animisme og biologi. Hun undersøker denne problemstillingen gjennom motiver av naturfenomener, trær, planter, dyr og mennesker, ofte i en tilstand av transformasjon eller samhandling.

Ekker Svendsen har en MA fra Kunsthøgskolen i Bergen, og har tidligere stilt ut ved blant annet Malmö Konsthall, Sverige; Kunstgarasjen; Fotogalleriet, Grünerløkka Kunsthall, Galleri F15, Preus Fotomuseum, Høstutstillingen, og ulike utstillinger og festivaler nasjonalt og internasjonalt.

I 2022 publiserte hun sin første fotobok med tittel “All the Whisperings of the World” på forlaget Multipress.