Stressmestring - Diafragma

Stikkord:

Nå er det eksamenstid, og studenter opplever gjerne økt stress. I denne videoen viser vi deg hvordan du på en enkel måte kan redusere stressnivået, ved å endre pusten fra overfladisk, til å puste godt inn i lungene. Visste du at vi mennesker har en stor pustemuskel under lungene som heter diafragma? Ved overfladisk pust blir den understimulert og anspent. I dagens stressede samfunn puster vi oftest øverst i brystet, noe som igjen fører til mer stress. Diafragma kan trenes til å bli smidig og avspent. Diafragma trenger som muskler ellers å brukes og stimuleres for å fungere optimalt. Gjennom en enkel pusteteknikk som kalles S-pust (eller diafragmapust) blir diafragma smidigere og pusten går friere, noe som gjør oss mer avslappet og lettere til sinns. Plager som stiv nakke og hodepine kan reduseres. Det kommer godt med i eksamenstider! Lykke til med å gjøre øvelsen, la den gjerne bli en vane i hverdagen.

Oslo Fotokunstskole har et samarbeid med Livslyst og Motivasjonssenteret i Oslo om stressmestring. I den forbindelse har vi produsert filmer
som viser hvordan du kan takle stress i en travel hverdag, på en enkel måte. Er du interessert i å vite mer om dette samarbeidet kan du lytte til skolens podcast "I FOKUS - en podcast av Oslo Fotokunstskole» som publiseres i løpet av kort tid.