Utstilling

Alex Bunn med soloutstilling KB Contemporary

6/4/2021

Alex Bunn former intrikate skulpturer, fotograferer dem mellom 300–500 ganger og syr bildene sammen til kunstverk i stort format. Vi har snakket med Bunn om prosessen og hans nye soloutstilling på KB Contemporary.
Alex Bunn i sin utstilling Bean Curve på KB Contemporary

Gratulerer med åpning på KB Contemporary. Hva viser du i soloutstillingen Bean Curve og hvordan har interessen vært?

Bean Curve er en litt merkelig utstilling, fordi den fungerer som en mikro-retrospektiv med verk laget over et spenn på åtte år. De representerer konsistente temaer som har blitt revidert underveis. Helt konkret består den av seks store makropanoramaer av spesiallagde objekter som er produsert for og avfotograferes. Publikum har mange spørsmål…

Installasjonsbilde fra Bean Curve på KB Contemporary

 

Prosessen bak arbeidene dine er omfattende, tidkrevende og komplisert. Hvordan lages bildene dine og har du en plan for det endelige resultatet før du begynner å jobbe?

Det varierer. Jeg har vanligvis en ganske klar idé om hvordan det skal se ut. Noen ganger er det et sett med objekter jeg vil at kunstverket skal bestå av, men som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal visualisere. Bean Curve har flere eksempler på dette (som også kan ses på galleriets bakrom, om du spør pent). Det er to verk i en miniserie på tre: Det ene visste jeg hvordan skulle se ut, det andre var jeg mindre sikker på hvordan kom til å ende opp.

Objektene fotograferes i makro og sys sammen i Photoshop til hyperskarpe panoramaer

Et av verkene hadde jeg grublet over lenge, og plutselig sto det klart for meg, nøyaktig hvordan det skulle se ut. Det var komplisert å få til, så jeg måtte gå skjematisk frem under produksjonen. Planen er for omfattende til å gå inn på i detalj, men jeg ble interessert i metodikken som oppsto. Deretter lagde jeg to verk med nøyaktig samme arbeidsflyt og materialer, men med et usikkert sluttresultat. Interessant nok fungerte de alle tre. Jeg ble overrasket over hvordan man kan stole på en abstrakt arbeidsprosess og samtidig forme objektet. Jeg liker en bred palett.

Alex Bunn studerte produktfotografiet i maritime og medisinske kataloger for å finne inspirasjon til verkene i Bean Curve


Hvordan begynte du å jobbe med fotografi og hvorfor er mediet en så stor del av ditt virke? Man kan argumentere for at objektene dine også kunne fungert som skulpturer – også i utstillingsrommet?

Da jeg laget mitt første iscenesatte fotografi, hadde jeg allerede malt i flere år uten særlig interesse for skulptur. Jeg kjente at jeg hadde lyst til å gå inn i rammen, sparke ting rundt i maleriet – og forlate det igjen. Fotograferingen tillot meg å gjøre akkurat det. Jeg studerte kataloger fra maritime og medisinske firma og var også en del i atelieret til en industrifotograf. Jeg ble interessert i hvordan objektene forholdt seg til hverandre og hvordan de var fullstendige isolert fra kontekst. Den fotografiske presentasjonen var svært inspirerende. 
Jeg begynte å lage fiktive versjoner av lignende objekter for å undersøke hva som tiltrakk meg. Derfra utviklet kunstnerskapet mitt seg.

Cursed Array, C-print montert på aluminium, 150 x 446 cm (2020)


Senere i år skal du også vise på Spring/Break NYC og på Det gamle biblioteket under Oslo Negativ. Hvordan jobber du fram mot utstillingene? 

For å være ærlig vil jeg sannsynligvis ikke jobbe særlig systematisk frem mot dem. Jeg er for oppslukt av selve arbeidet mitt, med eller uten utstillinger i sikte. Generelt skaper jeg individuelle kunstverk med en altoverskyggende fantasi om en museumsutstilling i bakhodet. Kunstverkene oppstår og kan kurateres etter denne produksjonsmetoden.

ALEX BUNN ER EN BRITISK KUNSTNER BOSATT I OSLO. HAN HAR TIDLIGERE VIST PÅ BLANT ANNET NOPLACE, TRAFO KUNSTHALL OG FRIEZE. BEAN CURVE HENGER PÅ KB CONTEMPORARY TIL 27. JUNI.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplassfor heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler