intervju

Bli kjent med: Sofie Kjørum Austlid

12/10/2020

Sofie Kjørum Austlids fotointeresse startet med engangskameraer, før hun gikk videre til å studere fotografi på Oslo Fotokunstskole og Akademin Valand i Gøteborg. Nå er hun aktuell i utstllingen Thirdspace på det nystartede galleriet Kösk i Bjørvika.
Utstillingsaktuelle Sofie Kjørum Austlid. Foto: Richard Anderson

Hvordan kunst lager du?

Jeg lager fotografier og jobber oftest med større prosjekt som foregår over flere år. Mine arbeider vises oftest i utstillingsrommet og jeg jobber nå med mitt første store bokprosjekt. Mine bilder tar for seg forholdet mellom mennesker og steder, hvor identitet og sosioøkonomiske forhold er viktige komponenter i bakgrunnsarbeidet.

Du er akkurat nå utstillingsaktuell på det nystartede galleriet KÖSK i Bjørvika. Hva viser du der?

På KÖSK viser jeg en serie bilder fotografert i New York City i løpet av de siste to årene. Fotografiene er et resultat av møtet mellom ideen om og opplevelsen av byen. Serien tar utgangspunkt i tiden vi lever i nå, der forholdet til mennesker og det offentlige byrommet er i stadig endring.

Sofie Kjørum Austlid i utstillingen Thirdspace på Kösk: The Marathon, 2020 (øverst), The New World, 2020.

Hva var det som gjorde at du begynte du å fotografere?

Det begynte med en hel del engangskameraer som jeg brukte til å dokumentere venner og hendelser i ungdomstiden. Jeg tror interessen for å visuelt skildre tid og sted var grunnen til at fotografi passet meg bra da, og nå.

Når visste du at du ville bli profesjonell kunstner?

Etter et halvt år på Oslo Fotokunstskole bestemte jeg meg for at jeg skulle studere fotografi ved Akademin Valand i Gøteborg og bli fotograf. Da jeg flyttet til Gøteborg ett par år senere var en del av drømmen oppfylt og jeg visste at jeg ville satse på kunsten. Med det sagt, så kan jeg fortsatt lure på om jeg er profesjonell kunstner, det er vanskelig å sette den tittelen på seg selv.

Sofie Kjørum Austlid i utstillingen Thirdspace på Kösk. F.v. Vanishing Point, Under the Sun og Observations on the Ground (samtlige fra 2020).

Hva liker du best og dårligst med å være kunstner?

Det beste er å fotografere! Når jeg har fulle dager avsatt til å vandre gjennom en by eller et sted for å ta bilder, trives jeg best. Jeg liker også godt når et arbeid begynner å ta form, både teoretisk og fysisk, som et enkelt verk eller som en serie. Kunstnerskapet kan iblant føles håpløst og ensomt, noe som er utfordrende, men ikke nødvendigvis noe jeg misliker. Det kan være vanskelig å aldri være helt fornøyd med det man gjør, samtidig fungerer den følelsen som en drivkraft for fremtidig arbeid.

Har du ett bilde eller en kunstner som har vært spesielt viktig for deg?

Ett bilde som har vært spesielt viktig for meg siden jeg begynte å interessere meg for fotografi er Mimic av Jeff Wall. Øyeblikket hvor jeg innså at Mimic er et iscenesatt fotografi ble avgjørende for hvordan jeg forholdt meg til fotografi som dokumentasjon. Jeg følte en frihet til å finne på egne bilder og historier utenfor det jeg var vant til å gjøre med fotografi, å dokumentere det som var foran meg.

Sofie Kjørum Austlid - Under the Sun, 2020.

Hvilke råd har du til unge mennesker som vil utdanne seg til kunstfotografer?

Utnytt alt av utstyr og ressurser som finnes tilgjengelig under studietiden, vær åpen for å lære og ta arbeidet ditt seriøst. Jeg tror samarbeid med andre er viktig, både for å lære av hverandre, men også for å skape dialog om kunsten. Studer fotografi fra fortiden og fotografer masse selv.

UTSTILLINGEN THIRDSPACE MED SOFIE KJØRUM AUSTLID, PETRINE VINJE OG HEDDA GREVLE OTTESEN VISES PÅ KÖSK I BJØRVIKA TIL OG MED 10.01.2021. SE MER AV SOFIES ARBEIDER PÅ HENNES HJEMMESIDE SOFIEKA.COM.