Utstilling

Flytende anatomi

8/18/2025

Stikkord:

Ingrid Eggen stiller ut to nye fotografiske serier på MELK. Vi har snakket med henne om utstillingen og om hennes interesse for kroppers evolusjon og transformasjon.
Ustillingen join joints er Ingrid Eggens fjerde utstilling på MELK. Foto: MELK

Utstillingen består av to nye fotografiske serier, "limbits" og "pedknots". Kan du fortelle om disse to og hva publikum får se i utstillingen?

Utstillingen består av en serie føtter i omstrukturering “pedknots”, og av serien “limbits, bestående av bilder eller utsnitt hentet fra flere steder på kroppen der jeg forsøker å trekke fram nye silhuetter og former. I arbeidet med denne utstillingen har jeg blant annet hentet inspirasjon fra prinsippene i biomimetikk, for hvordan organismer og økosystemer har utviklet smarte, innovative løsninger på problemer gjennom evolusjon og tilpasning. Det bioniske forstås her som et mulig vokabular for kroppens affektive intelligens; et formspråk basert på nye forbindelser og justeringer som kan oppstå i menneskekroppen som respons på fremtidig utvikling; en kropp som tilegner seg egenskaper fra andre organismer og systemer - gripende, sanse-utvidende, orienterende.

Gjennom manipulerte silhuetter, fragmenterte former og en lyssetting som forsøker å hente fram og utvide kroppens konturer, undersøker jeg i disse arbeidene anatomi som en mer flytende, snarere enn fast, struktur. Anatomiske grenser forskyves og rekonstrueres, ikke for å gjenskape kroppen slik vi kjenner den, men for å fremkalle nye former for kroppslighet – en kropp i konstant transformasjon, formet av den affektive kroppens levde erfaring og evne til tilpasning.

- Serien “limbits, består av bilder eller utsnitt hentet fra flere steder på kroppen, der jeg forsøker å trekke fram nye silhuetter og former, sier Ingrid Eggen. Foto: MELK

Menneskekroppens anatomi, ofte gjengitt på uventede og fordreide måter, er tilbakevendende motiver i bildene dine. Hvor kommer interessen din for menneskekroppen fra? Hva var det som gjorde at du begynte å rette kamera mot kroppen?

Med en bakgrunn i dans har jeg med meg en dyp interesse for kroppen som
materiale og potensiale for meningsytring. Da jeg arbeidet med dans og med egne dansekoreografier, ble jeg etterhvert mer opptatt av de situasjonene som oppsto mellom bevegelsene. 


I likhet med en dansers kropp som utsettes for ekstrem vridning og belastning, utfordrer jeg i mine arbeider kroppens etablerte former. Med en konsekvent forvrengning og forskyvning av dens grenser forsøker jeg å fremkalle ulike psykologiske og eksistensielle problemstillinger, samt å forårsake og fremme nye kroppslige tilstander ut i fra kroppens reaksjon på og tilpasning til samfunnsmessige strukturer og utvikling.

Installasjonsfoto fra utstillingen join joints av Ingrid Eggen på MELK. Foto: MELK



Også i din forrige utstilling på MELK, “skinvelop" for to år siden, besto motivkretsen av hud. Den gang rettet du kamera mot løs og aldrende hud. Kan du fortelle litt om hvordan du nå jobber med huden igjen i serien «limbits»?

Mitt fokus har ikke vært på huden, men huden fungerer her som et rammeverk for de nye former og silhuetter jeg har hentet fram gjennom kroppens små vridninger og bevegelser.

Installasjonsfoto fra utstillingen join joints av Ingrid Eggen på MELK. Foto: MELK

Når du lager bildene dine benytter du deg av både analoge og digitale teknikker. Kan du fortelle litt om hvordan du jobber og om dette samspillet mellom teknikker?

Jeg har til nå kun brukt digitalkamera for tester og skisser for prosjekter. “limbits” serien er første gang jeg benytter digitalt kamera for en utstilling. Jeg fikk tilgang på et veldig bra mellomformatkamera med et macro-objektiv, som jeg begynte å gjøre skisser med for dette arbeidet. Planen var å overføre uttrykkene jeg fant med det digitale til mitt analoge kamera, men jeg fikk ikke like gode resultater, så da fortsatte jeg med det digitale. Jeg har kopiert bildene i samarbeid med Atle Rye Carlsen og Roy Hammerstad på International Corporate Art lab på Skøyen.


“pedknots” bildene er tatt med mitt vanlige utstyr, analogt mellomformatkamera. Her har jeg brukt digitalt kamera for tester i forkant og i starten av opptakene, som jeg som regel gjør. Jeg foretrekker fortsatt den analoge prosessen og fikk laget analoge utstillingskopier hos Geir Moseid på Studio Technica.

UTSTILLINGEN JOIN JOINTS AV INGRID EGGEN VISES PÅ MELK 14.08. - 07.09.2025.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler