OFKS-lærer

Individet uten egenart

I utstillingen Hvorfor Du Sluttet å Eksistere maner kunstner og OFKS-lærer Marius Mathisrud frem en fremtid uten individualitet og egenart. Vi har snakket med Marius om utstillingen som vises på Kunstnerforbundet.
Stillbilde fra filmen I AM EKHO som vises i utstillingen Hvorfor Du Sluttet å Eksistere av Marius Mathisrud.

Den projiserte filmen I AM EKHO er sentral i utstillingen. Kan du fortelle litt om denne filmen?

I filmen følger vi et individ som lever i en tid der individualitet og egenart er visket vekk. Ekho, som er navnet på protagonisten, oppkalt etter Ovids myte om Ekho og Narcissus, kjemper en indre eksistensiell kamp. Ekhos utfordring går imidlertid ut over denne indre reisen; Ekho er nemlig også frarøvet evnen til å uttrykke seg verbalt, vise følelser, eller ha noen form for individuell egenart. Dette individet har mistet alt som gjør at vi mennesker kan kalle oss mennesker.

Ekho er på mange måter en projisering av oss alle i en nær fremtid. En tid der vi alle har blitt så like at vi i praksis kun er ett sammensveiset vesen, en dommedagspådom? Eller en dokumentar fra fremtiden? 

Navnet Ekho, kom faktisk ganske sent i prosessen, lenge etter filming og grovklipp var gjort, da jeg slet litt med navnet på protagonisten. Jeg ble tipset om å lese boken "Ekko. Et essay om algoritmer og begjær" av Lena Lindgren. Denne boken ga meg så mye i forhold til linken mellom mine tanker og utviklingen i samfunnet generelt. Anbefales på det sterkeste å lese.


Utstillingen vises i begge salene i Kunstnerforbundets andre etasje. I det andre rommet er det svarte skulpturelle paneler som ved første øyekast ser industriproduserte ut, men som viser seg å være noe ganske annet. Kan du si noe om disse, samt prosessen og materialene som ligger bak objektene? 

I filmen tenker Ekho mye rundt forholdet mellom vårt spirituelle vesen og fysiske kropp. Kroppen vår, er som det meste annet, bygget opp av store deler av karbon. I denne fremtiden Ekho lever i, vil våre ikoner og speilbilder kun være rent karbon, da alt av egenart, identitet (les: feil) er visket vekk. Det eneste vi sitter igjen med er byggeklossene våre. 

Platene er håndlagde fra karbonfiberduk. Lag på lag lamineres de sammen med epoxy og nesten sveises  sammen til en fysisk plate. De er deretter pusset, kuttet og sandblåst. Som skulptør utfordret jeg tidlig tanken om å materialisere eksistensialisme i fysisk form, og det å jobbe med karbon gir mye mening med tanke på dette. 

Filmplakat for I AM EKHO av Marius Mathisrud.

Bevegelige bilder og skulpturer basert på menneskeskapte og industrielle materialer går igjen i kunstnerskapet ditt. Hva er det ved denne kombinasjonen som tiltaler deg?

De siste årene har vi som samfunn hatt en ekstrem teknologisk utvikling, og vi er på et vitenskapelig vippepunkt når det kommer til maskinlæring, kunstig intelligens og menneskelig genmodifisering. Vi har tilgang til mengder med informasjon og vi blir daglig eksponert for manipulative teknikker gjennom politikk, reklame og nyheter, som er skreddersydd for å resonnere med hver enkelt av oss. Vi, mennesket anno 2024, er på mange måter den første humanoiden. Vi er en ny rase som lever i en ny type virkelighet. En virkelighet det kan være vanskelig å se, akseptere og i hvert fall forstå. Det å utforske disse eksistensielle spørsmålene, og prøve å materialisere disse tankene i fysiske verker, er noe jeg alltid streber etter å få til i mitt kunstnerskap.

Installasjonsfoto (detalj) av håndlaget plate i karbonfiberduk, fra utstillingen Hvorfor Du Sluttet å Eksistere.


Utstillingen er din første institusjonelle soloutstilling, i tradisjonsrike Kunstnerforbundet som er blant Skandinavias eldste kunstnerstyrte visningsrom. Hvordan vil du beskrive prosessen med å jobbe frem utstillingen?

Det har vært en kjempemorsom prosess. Filmen, som er den konseptuelle nerven i utstillingen, er basert på tekster jeg begynte å skrive så tidlig som i 2018. Det første filmopptaket ble gjort i Nederland i 2020, flere ble gjort sommeren 2022 og det siste ved hjelp av kunstig intelligens i 2024. Det har med andre ord vært en prosess der verkene har tatt flere uventede vendinger, men som på magisk vis føles veldig riktige å vise frem nå. Det var også veldig fint å få jobbe sammen med alle på Kunstnerforbundet, og all hjelpen jeg fikk der. Spesielt med tanke på den siste kurateringen i visningsrommet, fikk jeg en veldig god oppfølging av Martina Petrelli og Lars Sture. 

UTSTILLINGEN «HVORFOR DU SLUTTET Å EKSISTERE» AV MARIUS MATHISRUD VISES PÅ KUNSTNERFORBUNDET TIL OG MED 07. APRIL. SE MER PÅ MARIUSMATHISRUD.NO.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler