Kortfilmfestivalen i Grimstad

- Jeg er spent på hvordan filmen vil ta seg ut på det store lerretet

Oslo Fotokunstskole er godt representert på årets Kortfilmfestivalen i Grimstad. Vi har snakket med Vilma Taubo som er blant de fire deltakerne fra skolen om hennes film Bananas.
Avangsstudent Vilma Taubo har kommet deltar på Kortfilmfestivalen i Grimstad. Foto: Arian Mathai

Gratulerer med at kortfilmen din Bananas har kommet med på Kortfilmfestivalen i Grimstad! Hvordan føles det at filmen din nå skal ut til et større publikum?

Tusen takk! Det er både litt skummelt og veldig stas. Jeg er spent på hvordan filmen vil ta seg ut på det store lerretet og hvordan den vil bli tatt i mot. Mest av alt gleder jeg meg til å se alle de andre filmene som er med og lære fra dyktige folk. 

Bananen er den røde tråden i filmen din, men filmen handler om langt mer enn bare frukt. Kan du fortelle litt om hva filmen handler om og hva som fikk deg til å rette kamera mot denne elskede frukten?

Jeg synes det er spennende å jobbe med ting som i utgangspunktet er veldig konkret, for så å gå i dybden på dets symbolikk og betydning. Grunnen til at jeg valgte bananen, er at den er et eksempel på hvordan noe tilsynelatende enkelt er ladet med haugevis av mening. Jeg synes også det er interessant å synliggjøre hvordan mine assosiasjoner er så preget av samfunnet jeg har vokst opp i.

Kort fortalt har mine assosiasjoner utviklet seg fra å handle om babymat og seksualundervisning til populærkultur og geopolitikk. Filmen speiler min opplevelse av verden som kaotisk, morsom og alvorlig på en og samme tid. 

- Det er spennende å jobbe med ting som i utgangspunktet er veldig konkret, for så å gå i dybden på dets symbolikk og betydning, sier Vilma Taubo. Stillbilde fra kortfilmen Bananas.

Du laget kortfilmen Bananas under avgangsåret ditt på Oslo Fotokunstskole, og nå har denne filmen også utviklet seg til et større eksamensprosjekt bestående av intet mindre enn tre filmer. Kan du fortelle om de to andre filmene som nå vises i eksamensutstillingen på galleriet Kasematt og om måten du jobber med collage og humor i filmene dine?

I løpet av våren har prosjektet vokst til en kortfilmtrilogi om eplet, poteten og bananen. Filmene har selvstendige narrativ, men er tematisk og visuelt forbundet. De utforsker alle symbolske og kulturelle assosiasjoner med glimt i øyet, og består av arkivmateriale og egenfilmede sekvenser om hverandre. I avgangsutstillingen vår presenteres filmene i en kronologisk rekkefølge ut ifra assosiasjonene som ofte knyttes til nyttevekstene. Der eplet gjerne forbindes med mytisk-religiøse fortellinger, har poteten vært en essensiell matkilde i vår del av verden fra 1500-tallet og framover. Filmene One single Bite og Potatoes, Potatos fant derfor naturlig sin plass før Bananas. 

Et virkemiddel som går igjen, er at jeg flere ganger har lagt et mindre levende bilde oppå et levende bilde i fullskjerm - en slags montasje. Noen ganger har jeg brukt to klipp som underbygger en og samme historie. Andre ganger har jeg brukt det for å formidle parallelle og kontrastfylte virkeligheter. Målet har vært å skape visuelle koblinger som kan oppfordre til refleksjon og gi rom for tvetydighet.

- Kort fortalt har mine assosiasjoner til bananen utviklet seg fra å handle om babymat og seksualundervisning til populærkultur og geopolitikk, sier Vilma Taubo. Stillbilde fra filmen Bananas.

De to siste årene har du vært student på Oslo Fotokunstskoles fotolinje. Kan du fortelle om tiden din på skolen, hva som har vært høydepunktene for din del og hva du sitter igjen med?

For meg har de to siste årene gitt meg noen verktøy jeg vil ta med meg resten av livet. Jeg har blitt introdusert for ulike måter å formidle et budskap på, og har blitt mer bevisst på hva jeg selv trenger i en kreativ prosess. Et av høydepunktene har vært å ha et sted å komme til for å jobbe, et sted der det alltid er noen jeg har kunnet drodle idéer med og lære av. I tillegg har jeg satt stor pris på en-til-en veiledninger med gjestelærere og det ukentlige påfyllet med kunsthistorie. Det har gitt motivasjon til å jobbe på videre og er noe jeg kommer til å savne nå som jeg er ferdig. 

- I løpet av våren har prosjektet vokst til en kortfilmtrilogi om eplet, poteten og bananen. De utforsker alle symbolske og kulturelle assosiasjoner med glimt i øyet, sier Vilma Taubo. Stillbilde fra filmen One Single Bite som vises i OFKS' avgangsutstilling på galleriet Kasematt.

I TILLEGG TIL VILMA TAUBO ER OFKS-STUDENTER KRISTINE HARTGEN OG MÁRTON HARTVIG SOM BEGGE STUDERE PÅ SKOLENS DELTIDSLINJE PÅ KVELDSTID ANTATT TIL ÅRETS UTGAVE AV KORTFILMFESTIVALEN I GRIMSTAD, SAMT OFKS-LÆRER SABINA JACOBSSON. KORTFILMFESTIVALEN ARRANGERES I GRIMSTAD 11. – 15. JUNI, SE HELE PROGRAMMET HER.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler