fotobok

Med boken som kunstform

2/28/2020

Det nystartede forlaget HEAVY Books spesialiserer seg på trykte publikasjoner fra unge kunstnere, med høy nerdefaktor. Vi har tatt en prat med nyslått forlegger og tidligere Oslo Fotokunstskole-student Christian Tunge (f. 1989) om boken som kunstform, fordelene ved små opplag og hvorfor det ikke lenger er nødvendig å selge 1000 eksemplarer av en bok for å gjøre suksess:
– Tiden der målet for en fotografisk karriere var å gi ut en retrospektiv bok er for lengst over. Det å lage bøker begynner å etablere seg som en kunstform på linje med skulptur, maleri og fotografi, sier Christian Tunge som står bak nystartede HEAVY Books.

Gratulerer med nytt forlag. Hvem står bak forlaget og hva skal HEAVY Books gi ut?
Takk for det! Det er jeg personlig som står bak forlaget, men arbeidet med bøkene har vært et samarbeidsprosjekt med de aktuelle kunstnerne; Erik Viklund, Petter Berg, Christopher Landin og Magne Strand Lyngvær. Jeg har også fått mye hjelp fra MELK, Cornerkiosk Press og Lodret Vandret. HEAVY Books skal gi ut bøker, zines og annet trykt material fra unge kunstnere. Målet er å lage publikasjoner i et begrenset opplag som befinner seg i grenselandet mellom kunstverk og bøker.

Forlagets første fem utgivelser skal lanseres på MELK fredag 9. mai. Finnes det noen fellesnevner for publikasjonene?
Prosjektene i seg selv er veldig forskjellige, men felles er at de har inkorporert bokformatet. Bøkene er altså ikke en samling fotografier satt i sekvens, men objekter i seg selv. De er håndnummererte og signerte, inneholder løse prints, utstansinger og annet som kommuniserer med det fotografiske prosjektet. De er veldig nerdete.

Utgivelsene er trykket i relativt små opplag på 100 eksemplarer. Hva er dine tanker om fremtiden for mindre publikasjoner i papirformat og hvordan produserer dere utgivelsene?
Tiden der målet for en fotografisk karriere var å gi ut en retrospektiv bok er for lengst over. Det å lage bøker begynner å etablere seg som en kunstform på linje med skulptur, maleri og fotografi. Jeg tror og håper at vi kommer til å se en økning i kunstnere som velger boken som uttrykksform og som også lager eksklusive bøker i små opplag. Vi har trykket fire av bøkene på en HP Indigo digitalpresse og én på en risografi-maskin. Det fine med å lage små opplag er at man kan gjøre unike inngrep i hver bok etter at de er trykket. Det kan bli en for stor jobb hvis opplaget er 1000.

Tidligere Oslo Fotokunstskole-student Magne Lyngværs Monolithic er blant de første publikasjonene på nystartede HEAVY Books.

En utfordring for mange små forlag er distribusjon. Hvor vil det være mulig å kjøpe publikasjonene til HEAVY Books?
Som jeg nevnte så er bokverdenen i forandring. Man trenger ikke selge 1000 kopier for at en bok skal ha suksess. Mikroforlagscenen begynner å bli stor og det er viktigere for HEAVY Books å få vist bøkene på messer, festivaler og utstillinger enn å pushe kopier. Men selvfølgelig har vi lyst til å selge. Bøkene vil være tilgjengelige på heavybooks.net, i bokhandelen på MELK, på Tronsmo og en del mindre bokhandler i Europa.

Fra Erik Viklunds publikasjon Sönder.

Har du flere publikasjoner på trappene?
Jeg har en idé til neste runde publikasjoner som skal komme i september, men ingenting er sikkert. Foreløpig er det utstilling og lansering på MELK neste fredag, lansering i Gøteborg fredagen etter og så vandreutstilling med det danske forlaget Lodret Vandret. Jeg har også kuratert en utstilling for Landskrona Fotofestival med Sara Larsen Stiansen, Andrea Grundt Johns og Geir Moseid. Planen er å vise utstillingen og bøkene under festivalen 22-24 august.

HEAVY Books fem første utgivelser lanseres på MELK 9. mai kl. 19:00.

Fra Christopher Landins publikasjon A System of Possible Movements.

Fra Christian Tunges publikasjon Cities.

Fra Petter Bergs publikasjon Plastic Trust.