Video- og film

– Å se det uvirkelige i det virkelige

1/4/2022

Stikkord:

I Ben River’ filmuniverset møter publikum en dystopisk fremtid, fra livet etter klima-apokalypsen. Denne uken er aller siste mulighet til å se filmene på Kunstnernes Hus. Vi har snakket med utstillingens kurator Anne Hilde Neset.
Stillbilde fra Look Then Below (2019) av Ben Rivers, fra utstillingen Urthworks på Kunstnernes Hus. Gjengitt med tillatelse fra Kunstnernes Hus.

Dette er første utstillingen i Norge med den britiske kunstneren og filmskaperen Ben Rivers. Hvem er Ben Rivers og hva kjennetegner filmene hans? 

Ben Rivers arbeider mellom feature film, kunstfilm, dokumentarfilm og fiksjon.
Rivers arbeider like mye i filmverdenen som i kunstverdenen.  Han er med i filmfestivaler, har distributører og filmnettverk rundt seg. Samtidig har han gallerirepresentasjon og viser sine verk i institusjoner og museer internasjonalt.  Dette arbeidet mellom genrer fungerer fint på Kunstnernes Hus første etasje hvor vi har muligheter til å både vise utstilling og kino i to rom rett ved siden av hverandre.

Stillbilde fra Urth (2016) av Ben Rivers, fra utstillingen Urthworks på Kunstnernes Hus. Gjengitt med tillatelse fra Kunstnernes Hus.

Kunstnernes Hus’ kinos satsningsområde er ambisiøs film som lar seeren erfare verden gjennom en kunstners blikk. Ben Rivers har i de siste 15 årene utforsket utenomjordiske erfaringer i hverdagen, hvor fiksjon og virkelighet glir inn i hverandre. Han jobber med å se det uvirkelige i det virkelige.  Stillhet og langsomme handlinger kan virke utenomjordisk for mange av oss i dag – for eksempel filmen hans Now! At Last! (2018) som var en studie av et dovendyr. I den filmen ønsket Rivers å studere et dyr med samme interesse og samme detaljrikdom en film studerer et menneske.

Med en interesse for utopi-romaner som Francis Bacons "The New Atlantis" og viktoriatidens Mary Shelleys "The Last Man", samt science fiction verkene til Mark von Schlegell (som han har samarbeidet med i Urthworks triologien vi viser på Kunstnernes Hus), har Rivers en tilbakevendende «ballardisk» (etter sci-fi forfatter J.G. Ballard, red. anm.) følelse av underliggende dystopi og livet etter en klimatisk apokalypse med spesiell interesse for isolerte samfunn.

Stillbilde fra Slow Action (2010) av Ben Rivers, fra utstillingen Urthworks på Kunstnernes Hus. Gjengitt med tillatelse fra Kunstnernes Hus.

Utstillingens tittel, Urthworks, stammer fra kunstnerens filmtrilogi ved samme navn. Kan du si noe om disse tre filmene, som publikum nå kan se på Kunstnernes Hus?

Tittelen Urthworks henviser både til en mytologisk figur og til dystopisk science fiction litteratur. I norrøn mytologi er Urd skjebnens gudinne, som også personifiserer fortiden. Earthworks er en roman fra 1965 der forfatter Brian Aldiss forestiller seg klodens dystre fremtid etter et ødeleggende økologisk sammenbrudd. Overordnet utforsker de tre filmene otherworldliness – hvor det virkelige og det forestilte landskapet glir over i hverandre.

Trilogien inneholder filmer som ble laget med ganske stort mellomrom (2010, 2016, 2019) og som spiller seg ut i tre forskjellige ideer om fremtiden – den første, Slow Action (2010), er spilt inn på fire ulike steder: Gunkanjima - en øy utenfor kysten av Nagasaki i Japan, Tuvalu - et land midt i Stillehavet, Lanzarote viser en fremtid der havnivået har steget drastisk og den gjenværende befolkningen har organisert seg i små, isolerte samfunn. Det finnes fortsatt en befolkning, deres liv likner bare ikke på vårt i dag.

Ben Rivers, Urth, 2016. Foto: Vegard Kleven. Gjengitt med tillatelse fra Kunstnernes Hus.

Dette er filmen nærmest vår tid. Den neste, Urth (2016) er filmet på det amerikanske forskningsanlegget for jordvitenskap, Biosphere 2 i Arizona. I filmen fungerer biosfæren som et forseglet hjem for den siste kvinnen på jorden, som loggfører sine dager mens hun strever med å holde både biosfæren og seg selv i live og forestiller en situasjon langt frem i tid.

Den siste, er millioner av år frem. Look Then Below (2019). Den tar utgangspunkt i ideer fra «Hollow Earth»-teorier og fiksjoner om sivilisasjoner som lever under planetens overflate – for eksempel Jules Vernes Reisen til jordas indre. Her utforsker Rivers hulene i den britiske landsbygda i Somerset som et tenkt åsted for fremtidige tapte sivilisasjoner. Filmen er spilt inn på 16 mm og overført til digital film, og kombinerer science fiction-litteratur, korsang og eksperimentell musikk med datagenerert bildebehandling og dokumentarfilm. Den forestiller en helt ny bevissthet, ikke menneskelig, men en annen type skapning, som lever videre i disse hulene.

På dette viset kan triologien ses i kronologisk rekkefølge etter hverandre.

Stillbilde fra Slow Action (2010) av Ben Rivers, fra utstillingen Urthworks på Kunstnernes Hus. Gjengitt med tillatelse fra Kunstnernes Hus.

URTHWORKS AV BEN RIVERS VISES PÅ KUNSTNERNES HUS TIL OG MED SØNDAG 09.01.2022. UTSTILLINGEN ER KURATERT AV ANNE HILDE NESET, DIREKTØR VED KUNSTNERNES HUS.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplassfor heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler