intervju

Bli kjent med: Christian Tunge

3/30/2020

Stikkord:

Christian Tunge kjøpte sitt aller første kamera med konfirmasjonspengene for å fotografere vennene sine, og har fotografert siden. Siden første dag på kunstskole har han visst at han vil bli kunstner og lagt inn jobben som kreves. Vi har snakket med Christian om hva som fikk han til å starte med fotografi, hva han liker best og verst med å være kunstner og hvilke råd han har til unge som vil bli fotokunstnere:
Christian Tunge startet forlaget Heavy Book mens han gikk på kunstskole og har ved siden av sin egen kunstneriske praksis utgitt mer enn 20 bøker på forlaget. Foto: Jan Khür

Hvordan kunst lager du?

Jeg lager serielle enkeltprosjekter som blir til bøker og utstillinger. De siste arbeidene mine har bestått av iscenesatt fotografi, silketrykk, installasjon og skulpturelle objekter. Felles for alle er at de baserer seg på visuell billedkultur eller det fotografiske mediet i seg selv.

Hva var det som gjorde at du begynte du å fotografere?

Jeg kjøpte mitt første kamera med konfirmasjonspengene for å dokumentere vennene jeg hang med. Til å begynne med ville jeg være pressefotograf, men etter et par år i lokale aviser i slutten av tenårene, synes jeg det ble mer og mer interessant å utvikle egne prosjekter.

Installasjonsfoto fra utstillingen Long Lust Love av Christian Tunge på Galleri Golsa.

Når visste du at du ville bli profesjonell kunstner?

Jeg har gått på flere forskoler, blant annet Oslo Fotokunstskole, og var fra dag én innstilt på å blir profesjonell kunstner. Jeg tok det veldig seriøst og gikk “all inn” – ikke som en folkehøgskole eller et friår. Det stod aldri på viljen, men jeg har ofte lurt på om det faktisk kom til å gå. Etter akademiet i Gøteborg, så jeg en mulighet til å si opp barjobben og kun fokusere på kunsten. Det har fungert fint.

Hva liker du best og dårligst med å være fotokunstner?

Det beste er å samarbeide med andre for å utvikle og vise utstillinger eller bøker. Å se prosjektet som man selv har initiert, forandre seg og ta ny form basert på ulike perspektiver, gir en større forståelse for det en holder på med. Det verste eller mest utfordrende er periodene i mellom, som kan være ensomt og usikkert. 

Installasjonsfoto fra utstillingen Too Familiar To Ignore, Too Different To Tolerate av Christian Tunge på Noplace.

Har du ett bilde eller en kunstner som har vært spesielt viktig for deg?

Mine interesser forandrer seg stadig og jeg har laget veldig mange ulike typer prosjekter, så kunstnerne jeg har vært interessert i har forandret seg med tiden. Et bilde, som jeg ble veldig inspirert av da jeg startet, og som jeg stadig kommer tilbake til er et verk uten tittel fra 1995 av den britiske fotografen Richard Billingham. Det er et underlig bilde av fotografens mor som sitter med et puslespill. Antrekket hennes, tatoveringene og puslebitene smelter sammen i en rar tristesse. 

Hvordan lager du bildene og prosjektene dine?

Cirka 50 prosent med hodet og 50 prosent med hendene.

Oppslag fra boken Triple Helix av Christian Tunge. Foto: Heavy Books

Hvilke råd har du til unge mennesker som vil utdanne seg til kunstfotografer?

For meg har det å ha flere bein å stå på (innen kunstfeltet), vært viktig. Jeg startet Heavy Books da jeg gikk på akademiet og begynte å jobbe på MELK da jeg gikk på OFKS. Jeg vil anbefale studenter å lage egne plattformer. Både som en motivasjon til å ferdigstille og presentere prosjekter, men også for å få en forståelse for hvordan det er å jobbe som kunstner etter studietiden. 
Og kanskje viktigst: ikke tenk at dette er noe jeg bare skal prøve i en periode. Gjør det skikkelig. Om det ikke skulle gå, har man da uansett fått mye mer ut av studietiden.

Oppslag fra boken Too Familiar To Ignore, Too Different To Tolerate av Christian Tunge. Foto: Heavy Books.

FØLG CHRISTIAN TUNGES PROSJEKTER PÅ CHRISTIANTUNGE.COM. SE OG KJØP BØKENE UTGITT AV HEAVY BOOKS PÅ HEAVYBOOKS.NET.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film og video». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler