galleri

Flytter galleriet fra Malmö til Oslo

3/4/2020

Etter å ha drevet galleri i Malmö siden 2013 tok Rasmus Vasli med seg galleriet til Oslo på tampen av fjoråret. Denne uken åpner han utstillingen No One Left to Blame av Charlie Fjätström. Vi har snakket med Rasmus om Oslos nyeste fotogalleri Vasli Souza:

Rasmus Vasli i galleriet på Damplassen, flankert av forrige utstilling med Pixy Liao. Foto: Tor Simen Ulstein

Velkommen som nyeste tilskudd blant gallerier som fokuserer på fotografi i Oslo! Hvem er Vasli Souza og hva er galleriets profil?

Vasli Souza ble startet i 2013 som et sideprosjekt til eget kunstnerskap av Marcio Souza fra Brasil og Rasmus Vasli fra Norge. Vi tok en Master i foto sammen ved London College of Communication, og ønsket begge å bruke vår kunnskap til å videreformidle fotokunst.

Ettersom vårt nettverk innen foto- og kunstverden var ganske spredt, bestemte vi oss tidlig for å satse internasjonalt. Det skulle ikke bare være kunstnere fra Norden, men fra hele verden. Kanskje ambisiøst, men sånn har det blitt. Siden vi selv også var i en oppstartsfase, ble det naturlig å primært jobbe med yngre, nyetablerte kunstnere. Navn som bør nevnes er Ren Hang fra Kina, Zanele Muholi (Sør-Afrika), Jordi Ruiz Cirera (Spania), og Nelli Palomäki (Finland). Så klart har vi også jobbet med noen norske fotografer som for eksempel Andrea Gjestvang og Helge Skodvin.

De siste par årene har jeg drevet galleriet på egen hånd, men fortsatt med et internasjonalt perspektiv. Jeg er også spesielt interessert i prosjekter som har noe litt merkelig, rart over seg, eller med en liten tvist av humor.

De nye lokalene til Vasli Souza på Damplassen på Ullevål. Foto: Tor Simen Ulstein

Både du og galleriet har hatt Malmö som hjemby siden 2013, helt til dere flyttet inn i nåværende lokaler på Damplassen på Ullevål, på tampen av fjoråret. Hvordan har flyttingen gått og hva er dine inntrykk av Oslos fotoscene kontra Malmö?

Flyttingen ble hektisk ettersom jeg kjørte utstillingsprogram i Malmö nesten helt fram til åpningen i Oslo. Jeg har så og si ikke bodd i Oslo på 12-13 år så det blir jo som å komme til en helt ny by. Skremmende, men også deilig med nytt sted og ny inspirasjon til å drive videre. Før jeg flyttet var jeg heldig å treffe noen dyktige folk i fotomiljøet her. Dette har gjort overgangen litt enklere enn den kanskje ville vært ellers.

Jeg vet ikke om jeg kan uttale meg så mye om fotoscenen her enda, ettersom det bare har gått noen måneder, men følelsen er litt den samme som da jeg kom til Malmö. Foto er fortsatt en relativt ny kunstform i Norden, det finnes noen få gallerier som har holdt på lenge, og som følger sitt spor og stil av utstillinger. Som ensom gallerist, står jeg veldig fritt, og gjør sånn sett kanskje litt mer uventede utstillinger som skiller seg ut fra det man er vant til å se her. Kan også legge til at jeg merker at jeg har kommet til en “storby» hvis man kan kalle Oslo det. I hvert fall en hovedstad der jeg føler at det skjer litt mer, og at interessen og engasjementet rundt fotografi er større enn i Malmö. So far positiv.

Charlie Fjätström -Aokigahara, 2018. Fra utstillingen No One Left to Blame.

Dere har innledet utstillingsprogrammet i Oslo med den kinesiske fotografen Pixy Liao, og neste utstiller er oslobaserte Charlie Fjätström. Kan du fortelle om den kommende utstillingen?

No One Left to Blame er Charlies seneste prosjektet som han har jobbet med over flere år. Jeg ble introdusert for det for første gang under Nordic Light festivalen 2019. Rent konkret er det vakre landskapsfotografier fra ulike plasser rundt om i verden, men bak disse bildene skjuler det seg et mer alvorlig tema. Landskapene viser plasser der flere mennesker har valgt å ta sitt eget liv. Selvmord er noe de aller fleste har leste om, hørt om eller blitt berørt av på en eller annen måte, men veldig sjelden våger folk å prate om det. Med sitt prosjekt ønsker Charlie å reflektere over hva som leder til et selvmord, etter selv å ha mistet en person som stod han nært. Forstå seg på noe som egentlig ikke er mulig å forstå, og åpne opp for at folk kan møtes til dialog.

No One Left to Blame ble for første gang vist frem i sin helhet med stor suksess på Bergen Kjøtt før jul. Vi tar det nå til Oslo for at så mange som mulig skal få oppleve de sterke bildene live, og ikke bare på skjermen hjemme. Som en bonus er Charlie en av de aller beste i Norge på å gjøre analoge print i mørkerom. Disse må oppleves. Utstillingen åpner torsdag 30. januar med vernissasje kl. 19-22.

Charlie Fjätström – Preikestolen, 2016. Fra utstillingen No One Left to Blame.

Hva mer får publikum se på galleriet de kommende månedene?

Etter Charlie blir det Jocelyn Allen, med utstillingen Always Awkward, en ung kunstner fra England. Den åpner allerede 8. februar. Hun jobber med selvportrettet opp mot samtidens bruk av sosiale medier. Deretter følger Alexey Shlyk (Hviterussland) i mars. Boys Boys Boys, en vandrende gruppeutstilling der tema kanskje sier seg selv, i april. Før jeg fortsetter med Polina Polikarpova (Ukraina) i mai og Vilma Pimenoff (Finland) i juni. Med andre ord, det er mye å glede seg til. Dette er programmet fram til sommeren, så får man bare følge med på galleriets nettside og instagram for videre oppdateringer: www.vaslisouza.com / @vaslisouza (instagram).

UTSTILLINGEN NO ONE LEFT TO BLAME AV CHARLIE FJÄTSTRÖM ÅPNER TORSDAG 30. JANUAR KLOKKEN 19-22 PÅ VASLI SOUZA PÅ DAMPLASSEN.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film og video». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler