Utstilling

Utfordrer sensur på sosiale medier

10/20/2022

Den svensk-britiske kunstneren AdeY er lei av å få verkene sine sensurert på sosiale medier. Nå viser han utstillingen Uncensored på galleriet Vasli Souza. – Hvorfor skal et kvinnebryst bli sensurert eller fjernet, mens mannens bryst får postes fritt? Hvorfor skal et uskyldig kyss mellom to menn bli fjernet, mens et overseksualisert bilde av en kjent person få bli?, spør gallerist Rasmus Vasli.
AdeY - Social Distancing, 2019. Foto: AdeY / Vasli Souza

Dere viser i disse dager utstillingen Uncensored med fotografen AdeY. Dere har samarbeidet med i flere år, men dette er hans første soloutstilling i Norge. Hvem er AdeY?

Det stemmer ganske godt. Vi viste AdeY så vidt med en vindusutstilling under pandemien, men det var kun ett bilde, så det telles ikke. AdeY er en av kunstnerne våre som vi har samarbeidet med aller lengst. Faktisk har vi fulgt hverandre helt siden han tok sitt aller «første» bilde. Jeg sier «første» for han har selvfølgelig tatt masse bilder før, men som den AdeY vi kjenner i dag, tikket det inn noen bilder på telefonen min i starten av 2015, og jeg tror jeg bestemte meg ganske raskt for at vi skulle jobbe sammen videre. Siden har det tikket inn hundrevis av bilder.

AdeY er en veldig produktiv kunstner. Med en bakgrunn som samtidsdanser, tror jeg det kreative alltid har ligget der, men han har kanskje følt på at det kreative ikke har fått nok spillerom, da han hele tiden danset for andre. Jeg tror fotografiet ga han muligheten til å utrykke noe han hadde sittet inne med lenge. Plutselig var det hans egen stemme som fikk prate, og ingen andre som stod bak og dro i trådene. Den nakne kroppen har alltid stått sterkt i AdeYs arbeid. Ønske om å representere mennesket med et åpent sinn. Nakent og ikke-seksualisert.  

AdeY - To No Avail, 2019. Foto: AdeY / Vasli Souza

Hva får publikum se i utstillingen?

Mye naken kropp. Skulpturelt og lekent. Fra det veldig spontane til det mer planlagte. Det som er morsomt er at vi dekker nesten hele AdeYs kunstnerskap i en forholdsvis liten utstilling. Fra tidlig bilder i 2015 og frem til Gelbe Seiten 2021 (Gule sider). Her gir vi også publikum en mulighet til å utfordre seg selv i utstillingsrommet, ved å gjenskape det ikoniske bildet.

I utstillingen får publikum anledning til selv å gjenskape ett av bildene i utstillingen. Foto: Vasli Souza

Utstillingen Uncensored, og boken med samme navn, er en direkte reaksjon på Instagrams sensur av AdeYs bilder, og kunstneren har i et tidligere intervju beskrevet sin holdning til sosiale medier som et 'elsk-hat forhold'. Kan utdype dette utgangspunktet for utstillingen?  

Jeg tror at for de aller fleste kunstnere er det viktig å få kunsten sin ut til folk. Man sitter inne med et budskap som man ønsker å dele med andre. For AdeY har sosiale medier alltid vært en viktig plattform for å oppnå nettopp dette. Uncensored handler om å renormalisere kroppen, etter at sensur har endret menneskers oppfatninger og tankesett.

For øyeblikket vil jeg påstå at AdeYs forhold til sosiale medier er mer anstrengt enn på lenge. Det har med tiden kommet til et punkt der det nesten er umulig for AdeY å dele et bilde, uten at det blir fjernet av for eksempel Instagram. Det absurde her er at 100% av de som kommer og ser utstillingen synes AdeYs verk er gøy, de ønsker å se mer. Så sitter det noen få personer på toppen og bestemmer hva som er «akseptabelt». Hvorfor skal et kvinnebryst bli sensurert eller fjernet, mens mannens bryst får postes fritt? Hvorfor skal et uskyldig kyss mellom to menn bli fjernet, mens et overseksualisert bilde av en kjent person få bli? All honnør til AdeY for at han gidder å lage bok og utstilling for å ta et oppgjør mot disse menneskene, som det egentlig virker helt umulige å nå gjennom til.    

AdeY - Evolution Part II. Foto: AdeY / Vasli Souza

AdeY har bakgrunn fra performance, koreografi og samtidsdans. Kan du si noe om hvordan dette preger bildene i utstillingen?

Det åpenbare er at du fort legger merke til at de fleste menneskene i AdeYs bilder har en kropp som tilsier at de kan ha drevet med dans eller liknende. Den enkle forklaringen på det er at AdeY, da han startet med fotografi, hadde et veldig stort nettverk innenfor danseverden, og det ble derfor naturlig å spørre dansevenner om hjelp til å stille opp på bilder. I underbevisstheten tror jeg at hans visjon av hva menneskekroppen kan få til av akrobatikk, løft og bevegelser i et bilde, er sterkt preget av bakgrunnen hans. Det som i mitt hode blir kategorisert som helt uaktuelt, får AdeY til å se enkelt ut. Det lekende og performative som i for eksempel i bildene Manslaughter eller Evolution Part II, vitner også om en kreativitet preget av hans tidligere karriere innen dans.

UTSTILLINGEN UNCENSORED AV ADEY VISES PÅ VASLI SOUZA TIL OG MED SØNDAG 23. OKTOBER.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler