Utstilling

Med skeivt blikk på fotografiet

8/24/2022

Fotografiets dag byr på to dager spekket med fotografi, kunstnersamtaler og klubb på Preus museum. Vi har snakket med Ingri Østerholt fra Preus om årets program, og eks OFKS-student Kine Sofie Berntsen som er utstillingsaktuell med filmen Cowboy is a womans dream.
© Paulina Tamara, Undressing for Marie, 2022. Fotomontasje basert på originalmateriale etter Berg & Høeg. Preus museums samling.

Årets Fotografiets dag sparkes i gang med et brak allerede fredag kveld. Kan du fortelle litt om hva som skal skje denne kvelden?

IØ: Fredag kveld starter med et brak med Karmaklubb* som tar med seg samtaler, foredrag, drag, burlesque og dj til Horten! Vi får bl.a. møte Cassie Brødskive og Frida Marida.  Karmaklubb* er et nomadisk skeivt klubbkonsept som arrangerer bl.a. klubbkvelder, panelsamtaler, filmvisninger, konserter, performance, drag, vinsmakinger og andre gastronomiske herligheter.

Karmaklubb* er en feiring av gode ting, og er initiert av og drives av Tine Semb. Karmaklubb* har en pågående serie museale eksperimenter på gang, «Queering the museum», der målet er å utfordre – med en skeiv innfallsvinkel – hierarkiene denne typen rom eller institusjoner har, og autoritetene de representerer.

Utstillingen Over regnbuen på Preus museum, kuratert av Hilde Herming, er en del av dette samarbeidet. Utstillingen er museets bidrag til Skeivt kulturår, og årtes Fotografiets dag tar utgangspunkt i de temaene utstillingen dreier seg rundt.

© Irina Werning, Tam’s Comeback, 2022. “I always felt upside down growing up in such a traditional society, but I think I’m finding my way around it”. Funded by the Pulitzer Center. Irina Werning er en av de juryerte utstillerne, hun forteller historien om den ikke-binære Tam som kommer tilbake til den lille byen i Bolivia hvor hen vokste opp.

Fotografiets dag 2022, som har fått undertittelen “queer edition”, inviterer til et svært rikholdig program. Kan du trekke frem noen høydepunkter for hva som skal skje på museet denne dagen?

IØ: Lørdag har besøkende en hel dag til å få med seg foredrag, utstillinger og aktiviteter. Det er mye som skjer, men vi trekker gjerne fram samtalen mellom festivalutstiller Paulina Tamara og kurator Hilde Herming, som åpner foredragsballet denne dagen.

I tillegg har vi en juryert utstilling som er større enn noensinne, siden vi fikk inn så utrolig mange sterke og fine bidrag fra hele verden som svarte på årets tema «Performing for the camera». Hvordan er det å være skeiv i Bolivia? I Kina? Russland? De 61 fotografene som i år stiller ut på Fotografiets dag er valgt ut fordi de på en spennende måte utforsker kjønnsidentitet ved å benytte seg av fotografi. I tillegg har de en originalitet som gjør at de skiller seg ut fra mengden.

Vi har også et spennende lite samarbeid med Oslo Fotokunstskole, og bygger et eget screeningrom der vi viser videoarbeider fra den eksperimentelle workshopen ‘Kjønn: biologi eller identitet?’. Det blir også aktiviteter for store, små og de midt imellom, med fotogramworkshop i mørkerommet, lysgraffiti og solbildeverksted.

Fra Fotografiets dag 2021. Foto: Ana Gonçalves/Preus museum

Årets festivalutstiller Paulina Tamara viser et helt nytt prosjekt der hun tar utgangspunkt i bilder av Marie Høeg (1866-1949) og Bolette Berg (1872-1944), som drev fotostudioet Berg & Høeg i Horten. Kan du fortelle om dette prosjektet?

IØ: Vi gjorde noe helt nytt da vi inviterte årets festivalutstiller, vi ville være litt modige og la en kunstner leke seg med arvesølvet vårt, de private bildene etter Berg & Høeg, som også danner utgangspunktet for utstillingen «Over regnbuen».

Da Paulina skulle gjøre en nytolkning av dem, måtte hun bokstavelig talt tenke utenfor rammen. Den fotografiske rammen kan føles streng, både konkret og i overført betydning. Hun ville både utfordre og bryte rammen, både fysisk, men også gjøre det til noe større, ved bruke den skeive rammen til sin fordel. Hun måtte tenke på hva som var mulig og hva som var riktig, på hvilken måte kunne hun manipulere bildene, og hvor skulle de møtes, Marie, Bolette og Paulina? I deres verden, eller i hennes verden?

Hun fant et sted på midten, som var verken her eller der, men en slags ny dimensjon. Hele tiden med en lekenhet og letthet midt i det seriøse, og hele tiden med kontrollspørsmålet; —ville de ha likt det? På Preus museum synes vi Paulina Tamara har løst oppdraget på en utrolig fin måte, med humor, lekenhet og respekt.

Festivalutstiller Paulina Tamara foran utstillingen «Marie & Bolette + Paulina». Foto: Ingrid Aas/Preus museum

Hvordan kommer man seg til Fotografiets dag og fredagens klubbkveld, hvis man tar turen fra Oslo?

IØ: Det er lett! Det er bare å melde seg på en vi bussene vi har satt opp (men gjør det gjerne fort!). Meld deg på Karmaklubb* + Fotografiets dag 26. august her, og Fotografiets dag – Queer edition 27. august her.

Stillbilde fra Cowboy is a womans dream av eks OFKS-student Kine Sofie Berntsen.


Kine, en av dine filmer skal vises under Fotografiets dag, sammen med en gruppe studenter fra linjen for Film- og videokunst. Kan du fortelle litt om filmen du skal vise?

KSB: Filmen jeg skal vise heter "Cowboy is a womans dream". Den lagde jeg under eksperimentell-perioden vi hadde, med det overordnede temaet kjønn og hvorvidt det handler om biologi eller identitet. I filmen ønsker jeg å utfordre den stereotypiske mannen i western film, og gjør den klassiske amerikanske macho cowboyen om til en flytende, drømmende og lengtende en. I sin fortvilelse over å ha mistet sin kjæreste, bestemmer han seg for å transformere seg om til henne, som sin eneste løsning på å få henne tilbake. Selv om jeg hadde en klar tanke om narrativet, er filmens handling og budskap åpen for tolkning. Den er en hybridform mellom det abstrakte og det narrative, på lik måte som jeg utfordrer kjønnet og gjør det flytende. «Cowboy is a womans dream» var viktig for meg fordi jeg kunne utforske det å jobbe med analog film for første gang. Jeg ønsket det analoge uttrykke for å fremheve den klassiske amerikanske westernfilmen jeg ønsket å utfordre.  

Du har nettopp fullført Oslo Fotokunstskoles ettårige utdannelse innen Film- og videokunst, og har allerede rukket å få vist filmer du har laget under studietiden på Kortfilmfestivalen i Grimstad, og nå på Fotografiets dag på Preus museum. Hvordan har det siste året vært og hvordan føles det å få filmene dine ut til et bredere publikum?

KSB: Da jeg søkte på linjen innen Film- og videokunst hadde jeg et ønske for hva jeg ville skape og eksperimentere med, men hadde ingen erfaring med å lage film. Ved skolen har jeg fått teste ut de forskjellige rollene i en filmproduksjon, og dette har bidratt til at jeg føler meg stødig både selvstendig og i et team i prosessen. Året ved Oslo Fotokunstskole har også gitt meg mye mer enn jeg kunne sett for meg, bare det å bli nominert til Kortfilmfestivalen i Grimstad føltes nesten uvirkelig og ikke noe jeg trodde ville skje med min første musikkvideo. Jeg føler meg takknemlig for dette og for mulighetene Oslo Fotokunstskole har gitt meg. Og det er veldig gøy at filmene mine vises for et brede publikum selv etter endt skolegang, det gir meg driv og pågangsmot til å fortsette å skape.


FOTOGRAFIETS DAG ARRANGERES PÅ PREUS MUSEUM I HORTEN 26. + 27. AUGUST. SE HELE PROGRAMMET PÅ MUSEETS HJEMMESIDE. ET UTVALG STUDENTER FRA OSLO FOTOKUNSTSKOLE VISER FILMER UNDER FOTOGRAFIETS DAG 2022 - LES MER OM DENNE SCREENINGEN HER.


Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler