y-blokka

Fotoutstilling om Oslos mest omstridte kvartal

3/4/2020

I morgen åpner en fotoutstilling om Regjeringskvartalet på Teknisk Museum. Utstillingens kurator, Arne Langleite, mener at fotografi er et godt redskap for å vise bygningsmiljøet i en større kontekst: – Entusiasmen for Y-blokka er for eksempel helt sikkert påvirket av alle fotografiene som vi de siste årene har sett av praktfull betongarkitektur i hele verden, sier Langleite.

25. februar åpner den svært aktuelle fotoutstillingen «Regjeringskvartalet – en fotoutstilling om et omstridt kvartal» på Teknisk museum. Hva viser dere i utstillingen?

Utstillingen viser samtlige bilder i Teknisk museum sin samling som Teigens fotoatelier tok av de forskjellige byggefasene i Regjeringskvartalet, omtrent 200 bilder. Dette er en utstilling som tar utgangspunkt i fotografiene og arkitekturfotografi, så mens fotografienes motiv unektelig er av det svært aktuelle Regjeringskvartalet forsøker vi å snakke om hvordan fotografi formidler arkitektur, heller enn om arkitekturen i seg selv.

I tillegg til fotografiene viser vi også Teigens tre Szabad-kameraer, som er ganske eksotiske og gir en håndfast måte å snakke om fotografhåndverket.

Fra utstillingen «Regjeringskvartalet – En fotoutstilling om et omstridt kvartal». Foto: Teigens fotoatelier / DEXTRA photo

Teigens Fotoatelier hadde i mange år en høy stjerne blant landets fremste arkitekter. Hva er det som gjorde nettopp denne familiebedriften så populær blant arkitekter som Erling Viksjø, Arne Korsmo, Sverre Fehn med flere?

Teigens tilnærming var en håndverkers tilnærming. Det vil si at målet hele tiden var å tjene arkitekturen, og framstille den på en best mulig måte, heller enn å insistere på et eget fotografisk eller kunstnerisk uttrykk. Vi ser andre fotografer fra samme epoke som har en langt mer kreativ tilnærming, noe som farger oppfatningen av arkitekturen.

I tillegg var dette en annen tid, med langt færre fotografer og mindre konkurranse. Teigens fotoatelier hadde røtter helt tilbake til 1860-tallet, når Olaf Væring etablerte sin virksomhet (Karl Teigens svigerfar, Truls Teigens oldefar), og hadde hele tiden fotografert arkitektur, i tillegg til reproduksjoner av kunst. Det var rett og slett tradisjon for å bruke dem som arkitekturfotografer.

Fra utstillingen «Regjeringskvartalet – En fotoutstilling om et omstridt kvartal». Foto: Teigens fotoatelier / DEXTRA photo

Noen av bildene fra Regjeringskvartalet var også utstilt på DOGA i 2014, i utstillingen «Brutalt?», som du var med å kuratere. Da ble gjort et poeng av at Teigens Fotoatelier bidro til et vakrere inntrykk  av bygninger som ofte ble ansett som kalde, ufyselige og brutale. Hvilken rolle spiller fotografi for å vår oppfattelse av arkitekturen som vi omgir oss med?

Det er et veldig interessant spørsmål. Jeg tror fotografi kan være med på å selge inn en ide om hva som er fint og vakkert, fungerer godt. Men her kommer vi tilbake til et for meg ganske vesentlig spørsmål: arkitekturfotografi gir inntrykk av å være en nøytral representasjon av virkeligheten, mens det tvert imot er et reklamevirkemiddel. Det ser strengt og korrekt ut, nøytralt, men fotografen har lagt seg i selen for å velge den beste vinkelen, ventet på det vakreste lyset og stort sett fotografert bygningene og miljøene før brukere og faktisk bruk forandrer og tilpasser bygg og miljø til realitetene.

Samtidig kan fotografi hjelpe oss til å se bygningsmiljøet vårt i en større kontekst. Entusiasmen for Y-blokka er for eksempel helt sikkert påvirket av alle fotografiene som vi de siste årene har sett av praktfull betongarkitektur i hele verden. Det hjelper oss til å forstå at arkitekturen ikke bare er et resultat av en enkelt arkitekts visjon og valg, men heller er del av en bevegelse, trend eller tid.

Fra utstillingen «Regjeringskvartalet – En fotoutstilling om et omstridt kvartal». Foto: Teigens fotoatelier / DEXTRA photo

Fotografiene i utstillingen er del av samlingen DEXTRA Photo, som eies av Sparebankstiftelsen DnB og forvaltes av Teknisk Museum. Mer enn 20.000 bilder fra   samlingen er tilgjengelig for gratis nedlastning i høyoppløselig format på digitaltmuseum.no. Kan du si noe om samlingen og denne nettportalen?

Hele Dextra Photo består av 1,9 millioner bilder. Bare en brøkdel er foreløpig digitalisert, men bildene som er ute på digitalt museum er til gjengjeld fritt tilgjengelige for enhver bruk, gratis. Andre deler av samlingen er søkbare via kataloger som enten fulgte materialet eller utarbeides av museet. I tillegg til Teigens fotoatelier inneholder samlingen materiale etter fotografer som P. A. Røstad, Frits Solvang, Sohlberg foto, Knudsens fotosenter, A. B. Wilse, Helge Amundsen og andre.

Digitalt museum er som en offentlig tilgjengelig katalog over hva som finnes på norske museer, men vi trenger andre virkemidler for å formidle materialet på en god måte. Utstillinger, artikler, bøker og nettutstillinger er for eksempel gode virkemidler i den sammenhengen.

Fra utstillingen «Regjeringskvartalet – En fotoutstilling om et omstridt kvartal». Foto: Teigens fotoatelier / DEXTRA photo

UTSTILLINGEN «REGJERINGSKVARTALET – EN UTSTILLING OM ET OMSTRIDT KVARTAL» VISES PÅ TEKNISK MUSEUM 26.02. – 31.12.2020. UTSTILLINGEN ÅPNES AV OSLOS ORDFØRER, MARIANNE BORGEN, TIRSDAG 25. FEBRUAR KLOKKEN 17:00, MED MUSIKALSKE INNSLAG FRA MAJA RATKJE OG HILDE MARIE HOLSEN.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film og video». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler