Tidligere student

Fra foto til tegning og grafikk på Kunsthøgskolen

2/28/2020

Etter to år med fotografi på Oslo Fotokunstskole fant Åsne Kummeneje Mellem ut at tegning og grafikk var det hun helst vil drive med. I høst startet Åsne på Kunsthøgskolen i Oslo, og vi har snakket med Åsne om den nye skolehverdagen, om råd til deg som vil søke høyere kunstutdanning og om tiden på Oslo Fotokunstskole:

Etter to år på Oslo Fotokunstskole startet du i høst på en bachelorgrad på Kunsthøgskolen i Oslo, på avdeling Kunst og håndverk. Hva har du gjort i løpet av skoleåret så langt, og hvordan er skolehverdagen på den omgjorte seilduksfabrikken langs Akerselva?

Det første skoleåret og skolehverdagen har til nå vist seg å være både varierende, inspirerende og utfordrende. Alt er nytt, og vi får boltre oss i alt skolen har å tilby av verksteder, kurs, kunnskap og materialer, som er en god blanding for ivrige kunstelever!

I løpet av hele første semester, og resten av dette skoleåret har det vært lagt opp til flere introduksjonskurs slik at vi blir godt kjent med de forskjellige verkstedene og systemene. Vi har også fått mye spillerom til å teste forskjellige teknikker på egenhånd for å bli litt varme i trøya. Det er ikke noe rett eller galt når det kommer til konsept eller ønsket teknikk, noe som gjør at det er en lavere terskel for å prøve ut mye forskjellig nå i startfasen.

Den ene dagen jobber jeg med litografi, den neste med keramikk, linotrykk eller tegning, alt etter hva magefølelsen sier. Etter hvert blir det mer naturlig å utvikle enkelte teknikker eller spesifikke prosjekter å jobbe med, men for øyeblikket er det befriende å hoppe litt frem og tilbake. I tillegg til det praktiske arbeidet har vi også hatt flere runder med teoretiske kurs innen skriving og kontekstualisering, samt flere runder med veiledning og gruppesamtaler som hjelper oss videre med konseptutvikling.

Litografi fra Åsnes første halvår på Kunsthøgskolen. Verket er fra trykkplaten som Åsne jobber med i bildet over.

Oslo Fotokunstskole er det kamerabasert kunst som er i fokus, mens fagområdene til kunst- og håndverksavdelingen rommer tekstil, keramikk, grafikk, tegning, metall- og smykkekunst. Hva var det som gjorde at du ønsket å gå denne veien når du skulle ta høyere utdannelse, og hvilke av disse retningene skal du spesialisere deg i?

Etter to år på Oslo Fotokunstskole med fokus fotografiet som kunstnerisk uttrykk og konseptutvikling merket jeg at jeg ble nysgjerrig på flere teknikker innenfor kunstfaget. Hva mer fantes der ute? Utfordringen med å uttrykke seg visuelt utenfor fotografiets rammer ble en motivasjon for å lære enda mer om andre kunstneriske retninger. Hva skjer om jeg må tegne en følelse i stedet for å fange den i et fotografi?

Jeg har valgt å spesialisere meg innenfor avdelingen grafikk og tegning. For øyeblikket finner jeg tegning, litografi og linotrykk mest interessant, og det er dette jeg kommer til å fokusere på fremover. Likevel blir vi oppfordret til å teste og kombinere forskjellige uttrykk og teknikker: Man kan for eksempel kombinere keramikk og grafikk, eller tekstil og grafikk uten problemer, noe som gir flere tverrfaglige muligheter.

Fotografiet er heller ikke et ukjent uttrykk i grafikken, og jeg gleder meg til å utfordre tidligere kunnskap med fototeknikker innenfor fotogravyr og litografi.

– Den ene dagen jobber jeg med litografi, den neste med keramikk, linotrykk eller tegning, alt etter hva magefølelsen sier, beskriver Åsne. Bildet er fra keramikkverkstedet.

I hvilken grad er erfaringene du gjorde deg på Oslo Fotokunstskole relevante for studiene du tar i dag?

Erfaringene jeg gjorde meg på Oslo Fotokunstskole har absolutt vært relevante for der jeg befinner meg i dag, selv om fotografiet ikke står like mye i fokus her. På Oslo Fotokunstskole ble vi lært opp til å kunne reflektere og forsvare valg og meninger rundt egne og andres kunstverk, noe jeg får bruk for daglig. Selv om konsept ikke står like mye i fokus her som teknikken, er det ekstra viktig å ha kunnskap fra tidligere om hvorfor jeg gjør det jeg gjør, og ikke bare hvordan.

Jeg hadde lite eller ingen tidligere kunnskap til flere av teknikkene og verkstedene jeg nå bruker daglig da jeg startet på Kunst og håndverk, men jeg hadde jobbet mye med motiv, komposisjon og refleksjon som er en stor fordel. Alle timene som ble brukt i mørkerommet på Oslo Fotokunstskole har også vist seg å være nyttige: jeg forstår at det kreves mye arbeid, tålmodighet og presisjon for å skape noe bra.

Allerede under studietiden på Oslo Fotokunstskole utviklet Åsne detaljerte strektegninger på papir. Bildet viser et av Åsnes nyere verk innen tegning.

Å søke seg inn på høyere utdanning i kunst og andre kreative yrker er en krevende prosess, der det er mange søkere som kjemper om få studieplasser. Har du noen råd fra søknadsprosessen å dele med andre som har et håp om å søke seg inn på høyere kunstutdanning? Opplever du at undervisningen på Oslo Fotokunstskole bidro til å gjøre deg forberedt til å søke deg videre opp i utdanningssystemet?

Søknads- og opptaksprosessen var krevende, og jeg er glad jeg er ferdig med det for denne gang. På Oslo Fotokunstskole hadde vi flere runder med gjestelærere med tips og veiledning rundt søknadsprosess, og skolens faste lærere og medelever hjalp til med formuleringer av søknadstekster og utvalg til portefølje. Det som var avgjørende for meg var alle rundene vi hadde med spørsmål som «hvorfor gjør du det du gjør?», både i søknadsprosessen og under begge årene på Oslo Fotokunstskole. Om jeg ikke hadde fått denne innsikten i egen produksjon hadde jeg absolutt ikke stått like sterkt blant alle søkerne.

Tidlig i søknadsprosessen var jeg innstilt på å søke Kunstakademiet, men etter et par runder med veiledning og samtaler med de ansatte på skolen ble jeg oppmerksom på avdelingen Kunst og håndverk, og kom fram til at jeg heller ønsket meg inn der. Jeg er usikker på om jeg hadde kommet frem til dette på egenhånd ettersom Kunstakademiet for mange virker som det eneste rette innenfor høyere kunstutdanning. For meg har det vist seg at Kunst og håndverk absolutt har vært rett valg.

Ferske trykk som ligger til tørk på grafikkverkstedet.

SE MER AV ÅSNES ARBEIDER OG BILDER FRA SKOLEHVERDAGEN PÅ ÅSNES HJEMMESIDE.

Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanningoslofotokunstskole.no.

Hold deg oppdatert ved å følge oss på
Facebook.
Følg skolehverdagen på vår
Instagram.

Liknende artikler