Tidligere student

Fra OFKS til Kunstakademiet

Mer enn halvparten av avgangskullet fra Oslo Fotokunstskole 2016 er nå i gang med relevant høyere utdanning. Vi har tatt en prat med Tim Høibjerg som for et par uker siden startet på Kunstakademiet i Oslo om den nye skolehverdagen og om hvordan tiden på Oslo Fotokunstskole bidro til å få han gjennom det trange nåløyet på Kunstakademiet:
Tim Høibjerg som gikk ut av Oslo Fotokunstskole 2016 har nå startet bachelorstudier ved Kunstakademiet i Oslo.

Gratulerer med studieplass ved KunstakademietKunsthøgskolen i Oslo! Hvordan har starten av skoleåret foregått så langt?

Tusen takk! Til nå har jeg fått tildelt eget atelier, satt opp ønsker til kurs og hovedveileder, og fått mye informasjon om veien videre. Det har også vært sosiale aktiviteter sammen med klassen, og det virker som en fin gjeng!

Dokumentasjon av verk som Tim laget under opptaksuka til Kunstakademiet.

Å søke seg inn på et kunstakademi er en lang prosess, med skriftlig søknad med dokumentasjon av egne arbeider, praktisk opptaksuke og intervju. Kan du fortelle om prosessen og erfaringene du har gjort deg?

Prosessen startet med god forberedende veiledning fra Oslo Fotokunstskole, med særlig fokus på tekst. Jeg føler dette var veldig verdifullt når man skulle skrive søknad.

Opptaksuken var veldig intens, gøy, og skremmende på samme tid. Jeg opplevde at det var viktig å fokusere på styrkene mine og forsøke å være åpen for juryen, slik at de fikk mulighet til å se hva som driver meg i mitt arbeid og hvorfor.

Som student på Oslo Fotokunstskole er det i hovedsak fotografi og bevegelige bilder som står i fokus. Hvordan ser du på overgangen til en skolehverdag sammen med medstudenter som arbeider innen alle tenkelige kunstnerisk uttrykksformer? Ser du for deg å utforske også andre arbeidsmåter enn fotografiet i årene som kommer?

Jeg tror det blir veldig spennende. Det er inspirerende å se andres talent i de forskjellige uttrykksformene. I mitt arbeid har prosessen etter fotografiet er tatt alltid vært viktig. Før jeg kom inn på Kunstakademiet hadde jeg startet å eksperimentere med bruk av forskjellige materialer som plast, epoxy, og sukker sammen med fotografi. Dette ønsker jeg å jobbe med videre. Jeg har fått plass på et kurs i skulptur og 3D (scanning/printing), og det blir interessant å se hvordan dette kan inkorporeres i og videreutvikle mitt arbeid.

Fra Tims eksamensprosjektet fra Oslo Fotokunstskole.

Du har de siste to årene vært student på Oslo Fotokunstskole. Hva står igjen som det viktigste som du sitter igjen med fra denne tiden? Og til hvilken grad opplever du at undervisningen har gjort deg forberedt på både å søke deg inn på høyere kunstutdannelse?

For meg har det vært en fin tid hvor jeg har kunne fokusere på hva jeg elsker å gjøre, det som er min drivkraft. Oslo Fotokunstskole med sitt miljø, lærere, og fasiliteter skapte rammer som tillot meg å vokse og å dyrke denne drivkraften, samtidig som det gav meg muligheten til en god og jevn produksjon. Jeg gikk i tillegg i en utrolig fin klasse som har vært viktig i å forberede meg for veien videre!

Fra avgangsklassen 2016 er følgende studenter nå i gang med høyere kunstutdanning eller som assistent for fotografer:

Thyra Dedenroth Dragseth: Kunstakademiet, Kunsthøgskolen i Oslo.
Bjørnar Sira: Kunstakademiet, Kunsthøgskolen i Oslo.
Tim Høibjerg: Kunstakademiet, Kunsthøgskolen i Oslo.
Åsne Kummeneje Mellem: Kunst & håndverk, Kunsthøgskolen i Oslo.
Julie Anett Spangebu: Nordland kunst- og filmfagskole, Kabelvåg.
Torbjørn Havn: Westerdals (Art direction), Oslo.
Marthe Thu: Assistent for kunstfotograf Dag Alveng.
Karin Kristine Gaulin: Assistent for fotograf Bjørn Solberg, Illusion Photography.

Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte dine fotoutdanningoslofotokunstskole.no.

Hold deg oppdatert ved å følge oss på
Følg skolehverdagen på vår