Utstilling

Gatelangs i megabyer

Morten Andersen er aktuell med ny utstilling hvor han har fotografert livet på gatene i noen av verdens aller største byer. I bildene skildrer han en voldsom urbaniseringen og problemene det fører med seg. Vi har snakket med Morten om utstillingen Fast Cities som åpner på Buer Gallery 11. august.

Bilde fra utstillingen Fast Cities av Morten Andersen, som vises på Buer Gallery.

Du er aktuell med utstillingen Fast Cities som åpner på Buer Gallery 11. august. Hva får publikum se i utstillingen? 

De får se mer enn 50 bilder fra boken Fast Cities som ble publisert av svenske forlaget Journal i 2018. Bildene er tatt i 2015/2016 mens jeg var en del av NJP (Norwegian Journal of Photography). Egentlig skulle jeg publisert ny bok og vist et helt nytt skogprosjekt på Buer denne høsten, men på grunn av manglende tid og støtte ble jeg ikke ferdig i tide, så det er utsatt inntil videre. Men jeg er veldig fornøyd med Fast Cities, og siden det kun er vist noen få bilder på NJP-utstillingen på Henie Onstad kunstsenter i 2019 og i Marseille, så er jeg veldig glad for å kunne vise et større utvalg av disse bildene.


Bilde fra utstillingen Fast Cities av Morten Andersen, som vises på Buer Gallery.



Bildene i utstillingen har du fotografert i såkalte megabyer, som er byer med over 10 millioner innbyggere, blant annet i Mumbai, Djakarta, Kairo og Kolkata. Hva var det som fikk deg til å starte med å fotografere i disse urbane smeltediglene? 

I 2013 kom jeg med boken Untitled.Cities hvor handlingen er lagt noen år frem i tiden og det har skjedd en slags katastrofe som har gjort livet i de europeiske storbyene svært vanskelig. Jeg tenkte på det som en sci-fi historie da, men det har jo skjedd mye siden… I 2016 kom jeg med boken Country.Rock som på en måte er konsekvensen av denne katastrofen, med bilder fra Europas ytterpunkt, Nord-Norge, det siste beboelige stedet i Europa!

Uansett… så når jeg ble invitert til å være med i NJP så føltes det logisk å jobbe med noe utenfor Norge og Europa, samtidig som jeg kunne jobbe alene og ganske løst, men samtidig fokusere på noe viktig. Og jeg hadde hatt et lignende prosjekt på blokka en stund så det ble megacities. Ikke Tokyo og New York, men de største og raskest voksende byene i utviklingsland. Det finnes flere måter å regne ut hvilke byer som er størst osv. men jeg forholdt meg til en liste som FN har laget. Nå har jeg jobbet mer som en gatefotograf enn en dokumentarfotograf og har egentlig bare observert livet på gatene, men håper at det kan vise og være med på å sette fokus på den voldsomme urbaniseringen og de problemene det fører med seg. 


Morten Andersen under fotografering til utstillingen og boken Fast Cities.


Hvordan går du fram når du starter å fotografere i en by som er et overflødighetshorn av fotografiske motiver? Vet du på forhånd hva du ønsker å fange på film?

Man vet jo aldri helt hva som møter en og bortsett fra Shanghai, hvor jeg var på 80-tallet, var det første gang jeg var i disse byene. Jeg gjorde så og si ingen research for at møtet med byene skulle være så åpent som mulig, men det var jo menneskeliv stort sett jeg var ute etter så jeg gikk, og gikk gatelangs, studerte kart og så etter steder med mye folk og bevegelse og tok så mye bilder som mulig rett og slett. Og alt er digitalt, ikke på film!


Oppslag fra boken Fast Cities av Morten Andersen.


I 1999 utga du boken Fast City, som er innlemmet i det prestisjetunge ”The Photobook: A History vol. 3” av Martin Parr og Gerry Badger. Du har laget flere bøker enn de fleste norske fotografer. Hvordan føltes det å få en av dine bøker inkludert i dette referanseverket, side om side med verdens viktigste fotobøker?

Det var selvsagt en stor ære, samtidig som det føltes helt riktig :) Her hjemme er det vanskeligere å få anerkjennelse for arbeidene mine dessverre, med veldig lite offentlig støtte til bøkene og prosjektene, og null interesse fra våre kunstinstitusjoner.

Bilde fra utstillingen Fast Cities av Morten Andersen, som vises på Buer Gallery.

UTSTILLINGEN FAST CITIES AV MORTEN ANDERSEN VISES PÅ BUER GALLERY I PERIODEN 11.08. - 04.09. UTSTILLINGEN ÅPNES TORSDAG 11.08. KL. 18:00 AV RUNE ERAKER, FOTOGRAF OG REDAKTØR FOR NORWEGIAN JOURNAL OF PHOTOGRAPHY. KJØP MORTENS BØKER OVER DISK ELLER PÅ NETT HOS TRONSMO.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler