Tidligere student

Makt, begjær og forbruk på Melk

Tidligere OFKS-student Tim Høibjerg er aktuell i utstillingen And Darkness the Right Hand of Light, som nå er inne i sin aller siste helg på Melk. Vi har snakket med Tim om utstillingen, og hvordan dystopi, utopi, biologi, flytende identitet og skeiv teori sømløst kommer sammen i kunstnerskapet hans.
Installasjonsfoto av Tim Høibjergs bidrag i utstillingen And Darkness the Right Hand of Light på Melk. Foto: Melk

Du er utstillingsaktuell i gruppeutstillingen And Darkness the Right Hand of Light på Melk. Hva viser du i utstillingen?

Jeg viser installasjonen "Active Denial System" som består av et triptyk video verk, og to skulpturer i polymer resin, maling og stål. Arbeidet tar for seg tematikk som makt, begjær, og forbruk. Dette blir undersøkt via en fiktiv satirisk merkevare jeg har opprettet "Abezethibou", oppkalt etter en fallen engel og demon portrettert i Salomons testament.
Denne demonen var sendt til jorden for å korruptere menneskets hjerte fra innsiden. En morbid versjon av dagens influenser.

En rød tråd i flere av prosjektene dine er glidende overganger mellom kropp og teknologi, ofte i en innpakning som er like dystopisk som den er forførende, i verk som er laget på måter der grensene mellom fysiske og digitale teknikker er uklare. Kan du si noe om arbeidsprosessen din og interessene dine for å arbeide med kropp og teknologi?

Jeg er først og fremst en voyeur, fascinert, forført og skremt av paradigmeskiftene som tar plass. Dette jobber jeg med spekulativt hvor både dystopiske og utopiske scenarioer er tatt opp. Det kan være ideer knyttet til skeiv teori som potensiale i morfologisk frihet, hvor flytende identiteter er mulig, hvor biologi med kroppen er overflatisk og intelligens er kunstig. Det kan være frykten for en ikke demokratisk tyrannisk kunstig intelligens, de reelle monstrene som skjuler seg i skyggene.

 Et sitat fra “Cyborg Manifesto” av Donna Hawaray har fulgt med meg “Why should our bodies end at the skin, or include at best other beings encapsulated by skin?”. Jeg er interessert i menneskets behov for å gi sjel til objekter som kan spores langt tilbake som til den jødiske folketroen om «Golem» et antroposofisk vesen, skapt av menneske fra dødt materiale. Dette ser vi blir gjort med moderne teknologi i økende grad.

Strategiene jeg velger i prosessen min er også ofte knyttet til innholdet. For eksempel når jeg overfører et objekt, subjekt eller lyd fra vår verden og overfører det til digital programvare. Dette muliggjør manipulering i det virtuelle rommet. Dette rommet symboliserer et fristed hvor eksperimenter av fantasi og lek tar plass, hvor naturens lover opphører og en flytende tilstand låses opp. Senere blir arbeidet videreført og materialisert på nye måter, nå som et hybrid verk med tilstedeværelse av det virtuelle og det virkelige. Dette tillater meg å stille spørsmål til, utforske, og undergrave det binære gjennom teknologi og materialitet.

Installasjonsfoto av skulpturer fra serien Capsules av Tim Høibjerg. Skulpturserien er tidligere vist på Sørlandet Kunstmuseum da Tim Høibjerg var nominer til Sparebanken Sør kunstpris 2020. Foto: Melk

Du innledet din kunstneriske utdanning med to år på Oslo Fotokunstskole, før veien gikk videre til en bachelorgrad på Kunstakademiet i Oslo og en mastergrad på Kungliga konsthögskolan i Stockholm. Hvordan vil du si at bakgrunnen din fra
OFKS og fotografi har fortsatt å prege kunstnerskapet ditt?

Jeg opplever at studiene mine ved OFKS har hjulpet meg med å formalisere tilnærmingen min til kunstnerskapet på et tidlig stadium. Verktøyene jeg bruker i dag er ofte underlagt fotografiets grunnprinsipper. Fotografering lærte meg å tenke på komposisjon, lys, skygge og perspektiv på en veldig praktisk måte. Videre føler jeg skolens fokus på kunsthistorie og spesielt det å kunne skrive om eget arbeid har vært en fordel for min praksis.

Installasjonsfoto av Active Denial System av Tim Høibjerg. Foto: Melk

Du er uteksaminert fra Stockholm for mindre enn ett år siden, men har allerede en imponerende merittliste av utstillinger, og med flere utstillinger på trappene, blant annet på Podium i Oslo. Kan du fortelle litt om planene fremover og hva du arbeider med om dagen?

Jeg jobber for tiden med flere prosjekter, blant annet en kuratorisk plattform for digital kunst. Jeg ser også veldig frem til å jobbe med dyktige kuratorer som Lesia Vasylchenko, Anne Vigeland, Monica Holmen, og Michael Laundry for utstillinger i Oslo, Bergen, Viken, Tallinn, Tartu, og Venezia dette året.

UTSTILLINGEN AND DARKNESS THE RIGHT HAND OF LIGHT VISES PÅ MELK TIL OG MED SØNDAG 01. MAI. UTSTILLINGEN PRESENTERER VERK AV TIM HØIBJERG, OLOF MARSJA OG ALINA VERGNANO OG ER CO-KURATERT MED VISNINGSROMMET NEVVEN I GØTEBORG. SE MER AV TIMS ARBEIDER PÅ TIMHOIBJERG.COM OG FØLG HAN PÅ INSTAGRAM.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanningeller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler