fotobok

Ny gratisavis om fotokunst

2/28/2020

Gratisavisen Uncertain States Scandinavia skal kun handle om fotografer og deres prosjekter. Vi har snakket med gjengen bak den nye publikasjonen om den første utgaven og planene fremover:

Gratulerer med lansering av Uncertain States Scandinavia! Hva viser dere i den første utgaven av publikasjonen?

I publikasjonen har vi bidrag fra ni skandinaviske fotografer, hvor Anne Lise Flavik, prosjektleder for Fotografihuset og tidligere daglig leder av fotofestivalen Nordic Light, har skrevet et slags forord. De resterende åtte som viser fotografiske prosjekter er Astrid Gjersøe Skåtterød, Inga Björk, Ingvild Melberg Eikeland, Janne Amalie Svit, Magdalena Kotkowska, Merete Haseth, Mona Ødegård og Ole Brodersen.

Vi synes selv at første utgaven av Uncertain States Scandinavia (UCS Scandinavia) ble veldig vakker, og vi liker at fotografene har ulik stil og at prosjektene er veldig forskjellige. Ved hjelp av kamera forsøker de å finne seg selv, fotografere naturens krefter, dokumentere mennesker med sitt eget særegne uttrykk, reflektere rundt bøkene til Haruki Murakami, observere spillet mellom mennesker, natur og det menneskeskapte og å stille spørsmålet: hvorfor er vi redd for noe bare fordi det er fremmed for oss?

Oppslag i første utgave av Uncertain States Scandinavia med arbeider av Magdalena Kotkowska.

Hvorfor er det behov for nok en publikasjon om fotografi i Norge?

Vi vil ha en avis som kun handler om fotografer og deres prosjekter, hvor det ikke er reklame for fotoutstyr, innhold som er rettet mot tekniske fotografer, og som ikke skremmer bort folk som er interessert i det vi er interessert i: fotoprosjekt og idé. UCS Scandinavia er gratis, hvilket vi tror gjør at vi når ut til et bredere publikum. Vi ønsker å spre fotokunst. For mennesker som kanskje bare er litt interessert i fotokunst, eller som vet svært lite om det, skal det mye til for at man går og kjøper en fotobasert publikasjon.

Oppslag i første utgave av Uncertain States Scandinavia med arbeider av Astrid Gjersøe Skåtterød.

Avisen er trykket i fullformats avisformat, hvilket de fleste aviser for lengst har gått bort fra siden det er for upraktisk til å lese ved frokostbordet. Hvorfor har dere gått for dette formatet?

Vi liker den fjollete store størrelsen. Vi liker store bilder, og vi liker mye luft rundt bildene. Fordi avisa er laget i dette upraktiske, rufsete avispapiret eksisterer den ikke lenge hvis man ikke tar godt vare på den. Tanken er at man leser den, beundrer den, gir den videre, for å så resirkulere den. Det store formatet gjør at det blir et alternativt galleri der vi gir fotografer en sjanse til å ha en ”mini utstilling” på flere gallerier rundt om i Skandinavia, samt i London og New York.

Oppslag i første utgave av Uncertain States Scandinavia med arbeider av Inga Björk & Merete Haseth.

Hvem er dere som står bak publikasjonen?

Vi er tre fotografer som er forelsket i dette mediet, og alle de forskjellige stilretningene som finnes. I våre egne fotoprosjekter har vi alle sammen veldig ulik stil. Tor Simen Ulstein som har sykkel på hjernen, og har fotografert klassiske stigninger i Frankrike og velkjente bakker rundt omkring i Norge, er aktuell med to bøker, og en tredje er på vei. Charlie Fjätström er mer interessert i folk og problemene deres; selvmord, angst og bygdepolitikk. En veldig munter person med andre ord. Han er aktuell med tre separatutstillinger, to i Oslo og en i Kiel, samt bokprosjektet Hemma (home). Astrid Gjersøe Skåtterød er en poetisk personlighet som har interesse for menneskelig atferd knyttet til uvitenhet og latskap, som hun viser i bokprosjektet Dagslys. Eller så filosoferer hun og tenker mye på søvn, drømmer og miljø.

Uncertain States Scandinavia skal utgis fire ganger i årlig.

Vi gir ut avisa fire ganger per år, og det skal være ni deltakende fotografer i hver utgave. Det blir også en releasefest til hvert nummer i forskjellige byer, med mingling og fotoprat. Første releasen foregikk i april på vårt eget studiofelleskap Punkt i Oslo. Neste release blir 4. juni på Blunk i Trondheim. Avisen finnes på en rekke visningsrom i Oslo, Trondheim, Stavanger, Horten, Kristiansund Gøteborg, Stockholm, Århus, København, Malmø, New York (se hvor du kan finne avisen på ucsscandinavia.com).

Vi tar imot søknader om bidrag til avisen, og hvem som helst kan søke. Hvis du har et ønske om å være med allerede i neste utgave er du nødt til å være snar, vi trenger da søknaden din helst innen starten av mai. Interesserte kan søke via hjemmesiden vår.

Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte dine fotoutdanningoslofotokunstskole.no.

Hold deg oppdatert ved å følge oss på
Følg skolehverdagen på vår