Galleri

Nytt galleri med fokus på fotografi

Det nye galleriet Willas Contemporary vil bringe internasjonalt fotografi til Oslo og løfte norske kunstnere ut på en internasjonal arena. Vi har snakket med Ellen K. Willas om åpningsutstillingen med Steinar Christensen og galleriets planer i tiden fremover:

Gratulerer med åpning av nytt galleri! Dere innleder galleriet med utstillingen Still Lifes med kunstneren Steinar Christensen, som for mange er mer kjent for sine arbeider i skulptur og installasjon enn sine fotografier. Hva får publikum se i denne utstillingen?

Tusen takk! Ja, det er spennende! Den første kunstneren vi velger å presentere er Steinar Christensen (1946-) som i korte trekk er en overraskelsens mann. Mange kjenner han som du sier fra hans arbeider i skulptur, performance, og monumentale stålinstallasjoner som Stella Maris for Skulpturlandskap Nordland (som nylig mottok kulturrådets ærespris).

Steinar er representert i en rekke kjente museer og gallerier både her hjemme og internasjonalt. Dessuten har han undervist lovende studenter i flere år som professor, rektor og lærer ved forskjellige kunsthøyskoler i Skandinavia. De siste syv årene har han primært arbeidet med iscenesatte fotografier i nært samarbeid med fotografen Mikkel Moxness som bistår han i visualiseringen. Vi viser nå arbeider fra seriene Shelter (2012-2013) og Kerberos (2015).

Arbeidene i Shelter er i svært store formater. De er alle estetisk vakre, men samtidig kan de gi betrakteren en underfundig fornemmelse av uro. Musikk er en tematikk som tas opp, med fotografier av instrumenter og instrumentkasser, som hver på sin måte kan gi beskyttelse.

Serien Kerberos har et mer fortettet billedspråk. Hvert bilde består av flere lag, på samme som en drøm består av flere rom. D2 ́s Hanna Stoltenberg skrev at ‘flere av verkene i Still Lifes består av semi-transparente scener lagt oppå hverandre, som en stabel med overheadark, lyst opp nedenfra’ – og det gir et godt bilde synes jeg.

Arbeidet med disse bildene begynner med en drøm. Steinar beskriver drømmen for Mikkel – og sammen reiser de rundt for å finne passende locations. Elementer i arbeidene er eksempelvis et overgrodd veksthus, domkirken i Oslo, Loftet på Deichmanske Bibliotek, Botanisk Hage eller en rykende søppelhaug. Og hunder. Hunder har stadig forekommet i Steinars arbeider. Steinars kone Sølvi, skrev en gang om Per Manings bilder: ’Vi speiler oss selv i dyrets øyne. Det er ikke dyrets følelser vi opplever, men våre egne’. Kanskje dette også gjelder for Steinar Christensens arbeider.

Navnet Kerberos kommer fra den mytologiske hunden som tilhørte Hades, og som voktet dødsriket. Kerberos hadde meg bekjent tre hoder. Hundene i Steinar Christensens arbeider nøyer seg med ett hode, men de kan til gjengjeld opptre i flokk, slik som i verket Kerberos Total. Noen besøkende opplever verket som en velkomst – og andre finner det truende.

Galleriet vårt er delt inn i tre soner, med to innganger – en fra Tordenskioldsgate 7 og den andre fra Kjeld Stubs gate 3. Galleriene knyttes sammen av en bookshop – hjertet vårt – hvor vi kommer til å presentere et godt utvalg kunst bøker, hvor man kan ta en kaffe, sitte ned og fordype seg.

Steinar Christenen- Steinway & Sons, 2012, Courtesy WILLAS contemporary

Vil vise mer enn fotografi

Du har tidligere drevet PUG (Pop Up Gallery), et ambulerende galleri med fokus på fotografi. Tror du det er tilstrekkelig interesse i Norge for enda et kommersielt galleri for fotografi?

Ubetinget ja. Det skal sies at WILLAS Contemporary ikke bare kommer til å vise fotografi. Vi ønsker å åpne opp – og ser ingen grunn til å sette oss selv i en ‘bås’ – det kan vi overlate til andre. Jeg har arbeidet innen dette feltet i mange år – og det er naturlig å arbeide videre med en del av de kunstnerne jeg har hatt nært samarbeid med gjennom PUG. Kunstnerne vi arbeider med ser seg selv som billedkunstnere og ikke som fotografer. De kan komme til å presentere installasjoner, skulpturer eller tegning, video – eller romaner for den saks skyld.

Vil bringe norske kunstnere ut i verden

Dere har så langt, i tillegg til Steinar Christensen, annonsert samarbeid med tre internasjonale fotografer, deriblant Roger Ballen, som er kjent for sine omdiskuterte portretter fra randsonen av det sør-afrikanske samfunnet. Har dere ambisjoner om å bringe internasjonalt fotografi til Oslo?

Så definitivt. Verden blir flatere og flatere, og jeg ser ingen grunn til ikke å hente inn noe av det beste utenfra. For kundene våre gir det en trygghet at kunstnerne våre i tillegg til å presentere kunst som berører, også har bred internasjonal gallerirepresentasjon.

Men at vi skal kunne bringe nordmenn med oss ut i verden er også del av en langtidsplan som vi arbeider med. Vi deltar på messer og arbeider med å utvikle en god strategi for dette. Vi presenterte for eksempel Steinar Christensens arbeider i Shanghai tidligere i høst, under Photo Shang med støtte fra Office for Contemporary Art Norway (OCA).

Hvilke andre fotografer vil dere jobbe med, og hva ser dere etter når dere velger fotografer å samarbeide med?


Vi fortsetter samarbeidet med Steinar Christensen, Roger Ballen, Arno Rafael Minkkinen, og Jeff Cowen som er neste utstiller. Videre er vi i spennende samtaler med en rekke interessante kunstnere for fremtidig samarbeid. Å svare på hva vi ser etter er for omfattende å gå inn på i detalj, men generelt må de skape håndverksmessige gode arbeider, som berører oss og som på en eller annen måte illustrerer den menneskelige tilstand.

Steinar Christensen – Kerberos Future II 2015, Courtesy WILLAS contemporary

Maleriske fotocollager i neste utstilling

Hva er neste utstilling på programmet?

Vi ser frem til å presentere Jeff Cowens arbeider i Oslo, i hans første separatutstilling i Norge. Cowen er født i New York, og bor og arbeider i Berlin. Etter å ha studert orientalske fag ved New York University og Waseda University i Tokyo, arbeidet han som assistent for Ralph Gibson og Larry Clark, og som street-photographer i New York. Cowen er kjent for sine maleriske fotocollager. Han arbeider med den menneskelige figuren og landskapet – men også abstraksjoner og stilleben.

Cowen utforsker grensen mellom fotografi, maleri, tegning og skulptur. Han arbeider med tykt sølvbasert papir – som han river, lager collager eller behandler med ulike kjemikalier og spesialisert mørkeromsteknikk.

Cowens arbeider er kjøpt inn av mer enn hundre samlinger og institusjoner rundt om i verden. Han ble presentert i et soloshow ved Paris Photo 2013 av legendariske Michael Werner Kunsthandel, og han er den eneste billedkunstner som arbeider med fotografi siden galleriets etablering i 1968. Cowen ble presentert her i Oslo på utstillingen COWEN/ MINKKINEN /YAMAMOTO på Blomqvist i regi av PUG i desember 2015.

UTSTILLINGEN STEINAR CHRISTENSEN STILL LIFES VISES I PERIODEN 07.10. – 03.11. PÅ WILLAS CONTEMPORARY, TORDENSKIOLDSGATE 7.

Om Oslo Fotokunstskole:
Oslo Fotokunstskole er en
fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte dine fotostudieroslofotokunstskole.no.

Hold deg oppdatert ved å følge oss på
Facebook.
Følg skolehverdagen på vår
Instagram.


Liknende artikler